Echtscheiding en BVBA

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

Echtscheiding en BVBA

#1 , 11 dec 2006 18:10

Na vele jaren wikken en wegen heb ik eindelijk besloten van mijn man te scheiden. Wij hebben 2 kinderen, (16 en 21j) ook hebben wij een eigen zaak, bvba waarvan ik 1/3 van de aandelen heb en mijn man 2/3.

Ons huis is gebouwd op grond die mijn man 5 jaar voor ons huwelijk had gekocht. Nu krijg ik te horen dat ik geen recht heb op de grond en het huis, ook al heb ik nog 15 jaar lang mee betaald voor zijn grond. We zijn gehuwd in gemeenschap van goederen.

De lening van ons huis is enkele jaren geleden effen gemaakt met geld dat ik van mijn ouders heb gekregen, waarvan ik bewijzen heb.

Mijn man dreigt met de zaak te sluiten als ik niet mee blijf werken in die zaak, alhoewel ik daar geen vergoeding voor krijg.

Graag had ik enkele antwoorden gehad,

Volgens mijn advocaat moet hij me het geld van mijn erfenis terugbetalen + een tegemoetkoming van het huis dat wordt geschat op max. de helft van het geleende bedrag van de woning. Volgens mijn man is dat niet waar, enkel op de erfenis heb ik recht.

Ook heb ik indertijd 700.000 Bfr in de zaak gestoken, die kan ik pas terugeisen als de zaak verkocht is zegt men.

Ik moet wel werk zoeken zodat ik terug een inkomen heb maar kan dit niet doen omdat mijn man weigert de zaak alleen te doen, en als ik niet bij hem blijf werken doet hij gewoon de deur dicht en moet ik mee opdraaien voor de schulden. Er loopt nog een lening op het handelsfonds die ong. nog 18 maanden duurt.

Graag had ik wat meer info omtrent mijn rechten en plichten aangaande de zaak en de priv?.

Kan ik eventueel mijn aandeel in de bvba verkopen, zoja hoe moet ik dat aanpakken en hoe wordt de waarde bepaald.

Wat moet ik doen voor ik het huis verlaat met mijn kinderen, zodat ik dit op een wettelijke manier kan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 11 dec 2006 23:29

Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter,op verzoek van de andere echtgenoot,dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen.Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is...(Burgerlijk Wetboek).

Die voorlopige maatregelen kunnen o.m. de toekenning van een onderhoudsgeld door uw echtgenoot aan u omvatten en zelfs uw alleengebruik van de echtelijke woning. De vrederechter kan ook een (notari?le) boedelbeschrijving toestaan/opleggen.

De vraag om voorlopige maatregelen richt u bij verzoekschrift aan de vrederechter van uw woonplaats.Op verzoek levert de griffie daartoe meestal een beknopt verzoekschrift-formulier af.Het volstaat dit behoorlijk in te vullen en het rolrecht te betalen.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 12 dec 2006 15:00

Ingevolge recht van opstal is alles wat op zijn grond werd gebouwd ook zijn eigendom. U kan er naar eigendomsrecht geen rechten doen op gelden, maar naar gebruiksrecht misschien wel. De vrederechter zal beslissen wie de gezinswoning in gebruik neemt hangende de echtscheidingsprocedure.
Het gegeven dat de woning zijn eigendom is betekent niet dat u benadeeld mag worden. Er zal een vergoeding van zijn vermogen aan uw vermogen betaald moeten worden gelijk aan de sommen die u bewijsbaar met eigen middelen aan het onroerend goed besteedde + helft van de gemeenschappelijk gedragen afbetalingen.

Wat de BVBA betreft : uw investering hierin is een risicodragende investering die juridisch los staat van je huwelijk. Of jij je aandelen kan verkopen hangt af van wat in de statuten van de BVBA staat. Normaal kan je daarin terugvinden op welke manieren aandelen verkocht kunnen worden en/of er een recht van voorkoop bestaat.

Indien je man bewust de zaak zou dichtdoen of boycotten kan je via de rechtbank van koophandel vragen om tijdelijk bewarende maatregelen te nemen om een faillissement te vermijden. Er wordt dan meestal een advocaat als tijdelijk zaakvoerder aangesteld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 dec 2006 10:25

Uit ?We zijn gehuwd in gemeenschap van goederen? leid ik af dat u trouwde zonder contract,m.a.w. in het wettelijk stelsel.

?Arft.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking,erfenis of testament...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Eigen van uw man zijn dus:de grond waarop het huis gebouwd is en het huis dat erop gebouwd is,krachtens ?Art.552.De eigendom van de grond bevat in zich de eigendom van hetgeen op en onder de grond is...?(B.W.).Het geld dat de huwelijksgemeenschap in zijn huis investeerde dient door uw man terugbetaald aan de huwelijksgemeenschap.

Eigen van u zijn:het geld dat u van uw ouders hebt gekregen of ge?rfd,tenzij dit geschonken werd aan beide echtgenoten. Het geld dat u hieruit in zijn huis investeerde dient hij u terug te betalen.Het geld dat u hieruit inbracht in de bvba is deze u verschuldigd.

?Art.1430.De ontbinding van het stelsel(door echtscheiding) heeft vereffening en verdeling ten gevolge...?(B.W.).

?Art.39.De vennootschap eindigt:5?.door de verklaring van een of meer vennoten,dat zij niet langer tot de vennootschap willen behoren...Art.43.Ontbinding van de vennootschap door de wil van een van de partijen is alleen toepasselijk op...en zij geschiedt door een opzegging aan alle vennoten,mits die opzegging te goeder trouw en niet ontijdig gedaan wordt.Art.183.?1.Een vennootschap wordt na ontbinding geacht voort te bestaan voor haar vereffening...Art.249.Onverminderd...mogen de aandelen van een vennootschap,op straffe van nietigheid,niet worden overgedragen onder de levenden...dan met instemming van...?(Wetboek van Vennootschappen 7 mei 1999).

De aandelen van BEIDE echtgenoten in de bvba behoren aan hun gemeenschappelijk huwelijksvermogen,tenzij bewijs van het tegendeel.

?Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

U kan aan de vrederechter dringende voorlopige maatregelen,inclusief afzonderlijke woonst, vragen.Zie daartoe art.223 B.W. en art.1253ter Ger.W.(=Gerechtelijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 13 dec 2006 15:49

Nu zegt mijn man dat ik het erfdeel van mijn ouders krijg en 25.000 ? van het huis en dat ik blij mag zijn dat hij zo goed is om dat deel te geven want dat hij normaal niets moet geven.
Maar, en nu komt het, ik heb volgens mijn man nog 23.000? schuld aan hem, deze schuld omvat hetvolgende, betaling voor heraanleg van de tuin, plaatsen van nieuwe keuken, nieuwe gordijnen, leveren van stookolie, dingen die hij heeft gekocht in de winkel, voornamelijk zijn geestrijke dranken. Al deze dingen zijn betaald van geld van een spaarboekje dat op zijn naam staat en waarvan ik nooit een volmacht heb gekregen. Nu vind hij dat ik moet zorgen dat dat geld terug op dat spaarboekje komt omdat ik het beheer heb over het huishoudgeld en deze dingen daarvan moeten betaald worden. Mits ik dat geld niet zomaar kan ophoesten moet ik dat van mijn deel dat hij me zal geven terugstorten. M.a.w. ik krijg niets extra buiten mijn erfenis.

Ook de wagen die ik zou meenemen moet ik aan hem terugbetalen, alhoewel hij me deze wagen enkele jaren geleden cadeau heeft gegeven, doch, hij is zo slim geweest alles op zijn naam te zetten.

Ik voel mij echt wel met mijn rug tegen de muur gezet. Ons appartement aan zee staat ondertussen te koop maar daar loopt nog een lening op, dus daar moet ik ook niet veel van verwachten, die lening wordt afbetaald met het huurgeld dat we ontvangen van een ander appartement dat we verhuren, maar dat is dan weer een schenking die mijn man heeft gekregen van zijn moeder. Kan hij eisen dat ik de helft van de lening terugbetaal ?

Het is allemaal zo ingewikkeld. Mijn man wil wel een EOT en ik wil ook liever zonder vechtscheiding verder maar ik vrees dat ik echt in de luren ga gelegd worden.

Hij probeert nu al op me in te praten als ik spreek over een advocaat die ik geraadpleegd heb, hij is van mening dat die advocaat gewoon van de situatie wil profiteren, hoe langer de scheiding duurt, hoe meer hij verdient, dat zou de reden zijn dat die advocaat zegt dat mijn man o.a. een tegemoetkoming aan mij moet betalen voor het huis enz.
Mijn man is wel zeer dominant en hij weet altijd alles beter, (volgens hem dan toch) Na 21 jaar huwelijk heeft dat wel een serieuze stempel op mij achtergelaten, zodat ik zelfs met momenten mijn eigen identiteit kwijt ben. Nu ben ik wel in therapie bij een psycholoog, maar ik heb nog een lange weg te gaan.
Vrienden en vriendinnen heb ik niet want die waren nooit goed genoeg in mijn man zijn ogen, dus die heb ik in het verleden allemaal moeten laten vallen, net zoals mijn familie. Nu heb ik al een paar weken terug contact met een nicht van mij en zij is ook erg geschrokken dat ze niet meer dezelfde persoon als vroeger terugvindt in mij, die opgewektheid, spontaniteit en vechtersmentaliteit is helemaal verdwenen.

Ik weet het allemaal niet goed meer en zie echt geen lichtpuntje, mijn man heeft de touwtjes in handen blijkbaar.

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 13 dec 2006 20:08

In elk geval wil ik jullie bedanken voor het advies. Ik ben er toch weer wat wijzer van geworden.

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 28 feb 2007 21:58

Kan er iemand mij raad geven.

Nu ik terug een vaste job heb gevonden dreigt mijn ex man ermee de winkel te sluiten omdat ik weiger nog langer met hem in de zaak te staan.

Ik ben niet ingeschreven in de zaak, enkel bezit ik 1/3 van de aandelen. Mijn ex is zaakvoerder.

Hij beweert ook dat ik 2,5 milj. BFR zal moeten betalen om alle schulden mee te vereffenen. Is dit waar ???

Kan hij dit allemaal zomaar ???

Er loopt nog een lening bij de bank waarvan nog 14 maanden open staan.
Voor die lening staat onze eigendom wel borg dit huis behoort mijn man toe omdat het gebouwd is op zijn grond. Nu hebben ze me verteld dat ze mij niks kunnen maken maar dat de bank en ev. schuldeisers beslag leggen op het huis. Is dat waar ????

Ik weet het allemaal niet meer maar zit wel met grote angst, waar moet ik dat geld halen als ik toch 2,5 milj. BFR moet betalen, ik heb alles achtergelaten en heb niks meer buiten persoonlijke spullen.

Is er iemand die mij kan helpen met antwoorden op mijn vragen ??

Groetjes
Mieke

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#8 , 01 mar 2007 07:55

Mieke,


In deze context lijken twee zaken nodig :

1. Contacteer een advocaat die je belangen verdedigt. Dat is inderdaad niet gratis, maar er staat dan ook heel wat op het spel.
2. Ga praten met de bank. zij kennen je dossier en kunnen perfect een overzicht geven van de bestaande waarborgen. Indien jij zelf geen persoonlijke borgstelling hebt getekend zal jij niet betrokken worden. Indien er hypotheek gegeven werd op "zijn" eigendom hetwelke blijkbaar ook de gezinswoning betreft heb jij daar normaal meegetekend voor kennisname en akkoord omwille van de bijzondere bescherming can de gezinswoonplaats.

Indien je man omwille van persoonlijke problemen (echtscheiding) het beheer van de vennootschap verwaarloost (en bvb vanuit een pestgedrag de winkel zou sluiten) kan je aan de handelsrechtbank vragen een voorlopig zaakvoerder aan te stellen die de belangen van de vennootschap beschermt.

Nogmaals, jouw dossier is niet langer in het stadium van een eerste opinievorming. Dis dossier is te complex om zonder dossier correct te kunnen inschatten. Dus toch best een advocaat nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”