Hallo,
Ik ben penningmeester in een vzw die historische bussen beheert en onderhoud en - om dit beheer te bekostigen - op occasionele basis ritten doet voor particulieren en overheden. Onze vzw is opgericht in 2010 (en de boekhouding van dat jaar staat uiteraard nog niet op punt) en heeft niet echt veel financiële inbreng van de oprichters op de balans staan. De vereniging verwerkt wel de kosten en opbrengsten die onze "exploitatie" met zich meebrengen, maar onze vaste activa op zich (zijnde een 4-tal bussen) zijn niet ondergebracht in de boekhouding, om verschillende redenen. Ik vermoed dat het geen probleem is om deze vzw te runnen zonder vaste activa op de balans?
De persoon die de bussen beheert wil per se eigenaar blijven van de bussen en deze dus niet inbrengen in de vzw. Dit is begrijpelijk om verschillende redenen die hier weinig terzake doen, maar op termijn zou onze vzw af gaan hangen van een dochter van De Lijn (zijnde META vzw) die het buserfgoed in Vlaanderen zal gaan beheren. Ondere andere omdat dit orgaan dan beslissingsrecht zou hebben over waar en wanneer onze bussen worden ingezet, is er voorlopig beslist om de bussen niet in te brengen in de vzw.
Omdat we met een nogal laag eigen vermogen hebben af te rekenen, twijfel ik toch of het geen goed idee zou zijn om deze bussen toch in te brengen, zijnde onder de noemer Rollend materieel niet in volle eigendom van de vereniging. Op die manier blijven de bussen eigendom van de persoon in kwestie en worden ze enkel ter beschikking gesteld van de vzw voor uitoefening van de activiteit. Mijn bezorgdheid hieromtrent is of er dan aan de juridische aansprakelijkheid van deze voertuigen iets verandert? Mocht de vzw ooit overgenomen worden, verkocht geraken, failliet gaan, is er dan een gevolg voor deze bussen of blijven deze gewoon eigendom van de eigenaar-persoon? Het zou immers jammer zijn dat er enkele stukken historisch erfgoed zouden verdwijnen...
Bedankt voor de respons!
Met vriendelijke groet,
Maikel