Stopzetten vennootschap vs slapende vennootschap

little billy
Topic Starter

Stopzetten vennootschap vs slapende vennootschap

#1 , 01 jan 2011 14:04

In 2003 heb ik ter goeder trouw een vennotschap overgenomen die sindsdien als een blok aan mijn been hangt en me financieel helemaal heeft gekelderd, over de effecten op het huwelijksleven wil ik het dan nog niet hebben. ik heb nu besloten om vanaf 2011 te stoppen met deze BVBA. Wat doe ik het beste, gewoon op non actief zetten, slapend of de boeken neerleggen en wat gaat me dat kosten. Momenteel zijn de meeste schulden betaald en werk ik terug in loondienst... :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jan 2011 14:38

Wat zegt uw boekhouder???

little billy
Topic Starter

#3 , 01 jan 2011 15:47

Tja wat zegt die? Die helpt me ook niet echt veel verder... Hij zegt ofwel sus ofwel zo, maar weet het eigenlijk ook niet. Momenteel existeert de BVBA enkel nog om rekeningen te betalen... :roll:

Reclame

marc mortier

#4 , 01 jan 2011 19:49

Tenzij u nog verdere plannen hebt, kan best deze vennootschap in "vrijwillige vereffening" worden gesteld, m.a.w. geliquideerd. Hiertoe dient de toelating te worden bekomen van de Rb van Koophandel. Regel dit best via een deskundig boekhouder. In alle geval is het zinloos een BVBA in leven te houden....enkel nog om rekeningen te betalen, zoals u stelt.

MadMax

#5 , 02 jan 2011 17:29

Slapende vennootschap kan er voor zorgen dat u als bestuurder nog aansprakelijk wordt gesteld voor het niet neerleggen van de jaarrekening, hetwelk een verplichting is conform het wetboek van vennootschappen. Het best is dat u deze vennootschap liquideert, al dienen uiteraard - bij vrijwillige liquidatie - alle schulden te worden aangezuiverd na verzilvering activa. Bij lopende schulden is dit misschien geen optie.

De Swa

#6 , 18 feb 2011 14:47

Als er geen schulden zijn, is het dan niet beter eerst de reserves van de vennootschap "op te souperen" (door b.v. er verder kosten op te boeken en loon eruit te halen) vooraleer ze te liquideren?

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 feb 2011 20:48

Een "slapende vennootschap" bestaat juridisch niet. Het beste is de vennootschap te ontbinden,. Je zal beter slapen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

AfricanLover

#8 , 22 dec 2016 16:27

Kan een slapende vennootschap nog schulden maken?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 dec 2016 19:26

Kan een slapende vennootschap nog schulden maken?
tuurlijk !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”