basisbeginselen van het vennootschapsrecht

Krollenbol
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Gooik

basisbeginselen van het vennootschapsrecht

#1 , 13 nov 2006 02:22

Hallo,
ik ben een 2de lic studente rechten (kul), en heb voor het eerst 'vennootschapsrecht'. Nu is mijn vraag, heeft er iemand een overzichtelijk schema/boek/... ivm de basisbeginselen (verschillende vennootschapsvormen, wie heeft rechtspersoonlijkheid en wie niet etc) ervan, want ik snap nagenoeg niets van de cursus :evil:
Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Krollenbol
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Gooik

#2 , 16 nov 2006 19:50

all?, aangezien er geen reactie komt zal ik dan maar concrete vragen stellen

1) een maatschap, kan dat zowel een commerci?le vennootschap zijn als een burgerlijke vennootschap, of is dat altijd zoiezo een burgerlijke vennootschap?

2) kunnen stille en tijdelijke vennootschappen zowel burgerlijke als commerci?le vennootschappen zijn?

dankjewel...

John B
Berichten: 22
Locatie: Hasselt

#3 , 17 nov 2006 15:39

- mbt de eerste post: de bib van de rechtsfaculteit van de KUL is ??n van de beste van het land; het moet wel mogelijk zijn om in de sectie vennootschapsrecht een goed algemeen werk te vinden als de cursus niet volstaat (en als het nog altijd die benopte van prof. Geens is, heb je er een van de betere)

- mbt de tweede post
1) beiden - art. 46 WVenn "... een burgerlijk of handelsdoel ..."
2) enkel commercieel - zie benaming: stille/tijdelijke HANDELSvennootschap + art. 47 "... tijdelijke handelsvennootschap die ... handelsverrichtingen tot doel heeft"

als de vennootschap een burgelijk doel heeft valt het onder de regels van de maatschap (ook als ze tijdelijk/stil is)

Reclame

Krollenbol
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Gooik

#4 , 17 nov 2006 15:50

het is idd de vrij beknopte cursus van Prof. Geens, het probleem is gewoon dat mijn economische achtergrond nogal beperkt is.

waar vind je de regel dat wanneer een vennootschap een burgerlijk doel heeft het valt onder de regels van de maatschap, terug? In een concreet artikel van het W. Venn.?

dankjewel voor je heldere antwoord!

John B
Berichten: 22
Locatie: Hasselt

#5 , 17 nov 2006 16:14

in de algemene regel van art. 46 WVenn en (voor tijdelijke en stille vennootschappen) bij gebrek aan bijzondere bepalingen zoals die van de handelsvennootschappen (art. 47-48, ...)

Krollenbol
Topic Starter
Berichten: 53
Locatie: Gooik

#6 , 23 nov 2006 23:26

ik zit nog met enkele prangende vraagjes...
1) zijn mbt de commerci?le maatschap de bewijsregels van het burgerlijk recht van toepassing?
2) indien men een tijdelijke vennootschap na de te verrichten onderneming toch verderzet, wordt deze ontbonden en vervangen door een maatschap. Maar is dat dan een commerci?le maatschap?
3) is op de commerci?le maatschap het burgerlijke recht van toepassing?

Ik had een eerdere vraag, of stille/tijdelijke vennootschappen zowel een commercieel als burgerlijk doel konden hebben. Heb ik het bij het rechte eind als ik zeg dat dat in beginsel handelsvennootschappen zijn, maar het perfect mogelijk is dat een burgerlijke maatschap een stil/tijdelijk karakter aanneemt (en daarbij dus ook het aansprakelijkheidsregime van de stille/tijdelijke vennootschap, hoewel voor de rest de regels van de burgerlijke maatschap blijven gelden)?

Ik ben naar de bib geweest, boeken uitgeleend, maar op deze vragen vind ik het antwoord maar niet!
Vennootschapsrecht, you've got to love it... :roll:

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”