bvba starten...

plentycoups
Topic Starter

bvba starten...

#1 , 23 nov 2010 13:08

ben voor de eerste keer werkloos in mijn leven, en dus eens tijd om te piekeren....
we bezitten enkele oude huisjes die we verhuren.
mijn gedachten gaan eigelijk alle richtingen uit... want heb ook al cafe willen beginnen, maar is niet doorgegaan wegens hoger bod, ik had te lang getwijfeld...
nu ben ik al eens naar 2 notarissen geweest voor wat inlichtingen voor opstarten bvba en het internet afgeschuimd (waar ik ook niet veel wijzer uit geworden ben:), ben ook natuurlijk niet geleerd...
alleszinds dacht ik een vastgoed aan te kopen (openbaar eventueel), proberen duurder te verkopen, of opknappen, verhuren of verkopen...
of een hadelspand, verhuren of eventueel zelf iets te beginnen... de notaris zei de bvba eventueel zo ruim mogelijk te houden, vb. vastgoed verkoop, verhuur, horeca, klusjesdienst, dan zouden we nog alle kanten uitkunnen....
of het vastgoed appart in een bvba houden om te beginnen, dan moesten we geen sociale lasten betalen??? nadien een bvba voor horeca mss??
maar het probleem is dat er de eerste jaren of jaar geen inkomsten gaan zijn...
kan ik een bvba starten met mijn vriend, hem niet meer gaan laten werken, en hen een jaar gratis laten werken (opknappen woning) voor de bvba, moet ik dan geen sociale lasten betalen? kan ik hem eventueel bij mij op de belastingbrief nemen, om in orde te blijven??
heb ik nog recht op stempelgeld tot ik werk vind, als ik ook in de bvba sta??? want door de loop van de jaren hopen we allebei voor de bvba te werken... moest het goed gaan natuurlijk...
en moeten we dan 2 keer sociale lasten betalen???
heb ook al naar een boekhouder gebeld, maar er niets wijzer uit geworden.
ben al naar informatieavond geweest unizo... was ook niet verrijkend...
en mag ik evenueel een broodjesbar of cafe beginnen, heb ik daar diploma's voor nodig, buiten bedrijfsbeheer??
waar vind ik die informatie??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse

#2 , 02 dec 2010 20:20

beste,

als u een bvba gaat starten en u gaat u zelf als zaakvoerder benoemen en geniet werkloosuitkering raad ik aan om zeer voorzichtig te zijn. Het kan zijn dat u uw werkloosheidssteun verliest en dat u sowieso de minimumbijdrage van zelfstandige in hoofdberoep moet betalen ook al heeft u geen inkomen.
als u vriend mee de bvba opricht en hij werkt enkel voor de bvba dan moet hij sowieso de minimum sociale bijdrage van zelfstandige in hoofdberoep betalen. Het is dan ook aangeraden om dan steeds een loon van +/- 12.000 euro optenemen (sociale bijdragen blijven hetzelfde / belastingen zo goed als 0 euro)
voor een café of broodjesbar heb je geen bijkomende diploma's nodig zo lang er niet gekookt wordt.
je kan dit altijd checken door naar een ondernemingsloket (vb acerta of sd worx) te bellen om dit te controleren.

als je nog vragen hebt mag je me altijd een mailtje sturen hans_eyni@hotmail.com

plentycoups
Topic Starter

#3 , 03 dec 2010 20:30

bedankt voor de goede uitleg...
een notaris zei dat indien mijn vriend werkt voor de bvba en zich geen loon uitkeert hij ook geen sociale lasten moest betalen....
en hoe gaat het in zijn werk indien ik een bvba van iemand anders overkoop??
moet ik dan ook notariskosten betalen???

Reclame

hanse

#4 , 04 dec 2010 15:59

de notaris heeft enkel gelijk als uw vriend zijn sociale bijdrage op een andere manier volledig betaalt. Concreet wil dit zeggen dat hij minstens halftijds moet werken.
als u een bvba van iemand anders koopt zal u waarschijnlijk ook langs de notaris moeten passeren om het doel te wijzigen en je moet ook altijd voorzichtig zijn met wat je mee-erft van je voorganger.

plentycoups
Topic Starter

#5 , 17 dec 2010 21:16

en als mijn vriend kostenloos werkt het eerste jaar, en bij mij op de belastingbrief neem? (bij mij ten laste)
mag dat ook niet? er zal het eerste jaar gewoon geen inkomsten zijn, omdat we een gebouw willen kopen en hij dat eerst moet renoveren...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”