oprichting van vennootschap. Vrijwaring bij echtscheiding

eric_72
Topic Starter
Berichten: 2

oprichting van vennootschap. Vrijwaring bij echtscheiding

#1 , 09 nov 2006 23:23

Binnenkort ga ik een vennootschap oprichten (vennootschapsvorm is nog te kiezen), waarbij enkel ikzelf (binnen het gezin) zaakvoerder zal zijn.
Om de vennootschap te vrijwaren van alle negatieve gevolgen ingeval van scheiding vraag ik me af hoe dit het best wordt georganiseerd ingeval van een huwelijk onder wettelijk stelsel.
Daar waar het redelijk lijkt dat eventuele winsten verworven tijdens het huwelijk worden verdeeld, lijkt het me niet logisch dat de ex-echtgenote recht blijft hebben op winstaandeel na de scheiding, ook al participeert deze niet actief in de onderneming.

Dus mijn vraag: Hoe organiseert men de oprichting van een nieuwe vennootschap ingeval van huwelijk onder het wettelijk stelsel met het oog op minimaal verlies, uitbetaling en risico bij scheiding... ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 10 nov 2006 08:41

Ik heb geen idee eigenlijk. Mijn man was al zaakvoerder van een bvba voor we trouwden.

Heb je er al eens over nagedacht dat die zaak ook wel eens wat minder winstgevend zou kunnen zijn dan je nu inschat? Dan zijn de schulden wel ook mee te betalen door je echtgenote. Dus waarom zou je eigenlijk nu al willen uitsluiten dat ze wel mee kan genieten als jullie zouden scheiden?

Je kan niet alles voorzien en overal zijn voor- en nadelen aan verbonden.

Koen VR
Berichten: 30

#3 , 10 nov 2006 13:44

Indien u kiest voor een BVBA, dan bent u vennoot en eventueel zaakvoerder. De vennootschap is dan zelf rechtspersoon.
U werkt dan als werknemer voor uw eigen zaak.

Wanneer het slechter gaat zal u uzelf niet veel loon meer kunnen geven.
Een BVBA heeft geen invloed op al uw andere familieleden, ook niet bij faillissement (tenzij frauduleus) zolang uw familieleden niet medevennoot zijn, zullen ze hiervan nooit last ondervinden.

Als u kiest voor een eenmanszaak, dan draagt u persoonlijk wel de gevolgen van uw daden als zaakvoerder, en uw wettige echtgenote dan ook. Dan heeft men immers het recht u ook persoonlijk te pluimen bij faillissement.

Reclame

bosser
Berichten: 44
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

#4 , 07 feb 2007 19:56

Even een nuance ivm met faillissement of verlies inbreng vennootschap door faillissement :

- de oprichtersaansprakelijkheid houdt in dat bij een faillissement binnen de drie jaar en indien men kan aantonen dat het financieel plan niet werd gevolgd (verplicht op te stellen voor de eerste twee jaar) dan kan het priv?vermogen van de oprichter(s) aangesproken worden ... feitenkwestie ... en na die drie jaar kan men al moeilijk aansprakelijk gesteld worden, meestal zijn de curators niet zo ijverig om de bestuurders of zaakvoerders aansprakelijk te stellen, zelfs als is dit bedriegelijk ... wanneer er niets meer te rapen valt houden ze hun daarmee niet bezig, tenzij het priv?vermogen heel groot is en men rotsvast een fout ten laste van de bestuurder of zaakvoerder kan hardmaken voor een rechtbank (vergt ook kosten voor curator).

- bij de oprichting van de vennootschap is het belangrijk van waar het geld komt waarmee de vennootschap wordt opgericht :
--> in casu wettelijk stelsel :
* komt het geld uit het eigen vermogen van een van de partners is die alleen eigenaar van de aandelen en zal dit later bij de echtscheiding geen verdeling eisen van de aandelen
* komt het geld uit het gemeenschappelijk vermogen en richt een van de partners toch alleen die vennootschap op, dan nog zal bij een echtscheiding de aandelen verdeeld moeten worden over beide partners of zal men op zijn minst het aandeel van de partner bij de oprichting moeten terugbetalen

Daarom is scheiding van goederen meestal minder complex in zulke zaken.... het vermogen van de andere partner kan in alle gevallen gevrijwaard worden.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 feb 2007 13:37

==========================================================================================
(B)18040321/1445 vr nov 10, 2006 12:23 americ_72
Binnenkort ga ik een vennootschap oprichten (vennootschapsvorm is nog te kiezen), waarbij enkel ikzelf (binnen het gezin) zaakvoerder zal zijn. Om de vennootschap te vrijwaren van alle negatieve gevolgen ingeval van scheiding vraag ik me af hoe dit het best wordt georganiseerd ingeval van een huwelijk onder wettelijk stelsel. Daar waar het redelijk lijkt dat eventuele winsten verworven tijdens het huwelijk worden verdeeld, lijkt het me niet logisch dat de ex-echtgenote recht blijft hebben op winstaandeel na de scheiding, ook al participeert deze niet actief in de onderneming. Dus mijn vraag: Hoe organiseert men de oprichting van een nieuwe vennootschap ingeval van huwelijk onder het wettelijk stelsel met het oog op minimaal verlies, uitbetaling en risico bij scheiding... ?

De vennootschap is een afzonderlijk rechtspersoon,vreemd aan de echtscheiding.

?Art.1445.Indien er een batig saldo is,wordt dit bij helften verdeeld?(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat het in de vennootschap gestorte kapitaal,de verworven reserves en de aandelen eigendom zijn van de huwelijksgemeenschap.Die gemeenschapseigendom dient dan bij echtscheiding verdeeld tussen de ex-echtgenoten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”