EVBA starten

westhoek
Topic Starter

EVBA starten

#1 , 05 nov 2010 14:27

Ik heb momenteel een eenmanszaak en denk erover na om over te schakelen op een vennootschapsvorm, in mijn geval een EVBA.
Heb één vraag : wat is het minimumloon dat je jezelf mag/moet uitkeren ? En wordt de SZ dan op dat loon berekend ?

M.a.w. mag ik mezelf een loon uitkeren van 500 euro, of overdrijf ik ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 07 nov 2010 16:29

in uw EVBA zal dergelijke zeer klein loon inderdaad overkomen als overdreven. Je kan vandaag de dag niet meer leven met 500 € en als
dat uw enige inkomsten zijn zal men daar zich wel vragen over stellen of het niet eerder een soort van belastingontduiking is of onrecht
matig vermijden van sociale lasten.
U zal u zelf een minimuloon moeten uitkeren wat redelijk is. Een absoluut minimum kan je alleen aanhouden als je samenwoont al of niet gehuwd7
Leven met een minimumloon terwijl je moederziel alleen in een huis woont dat een marktwaarde van bvb 1500 € huur per maand is moeilijk te
verdedigen. Maar misschien kan je dat ook laten doen door de vennootschap. Bij mij zijn bedrijf en woning in één gebouw
Je moet m.i. er voorzorgen dat je slapende honden niet wakker maakt. M.i. blijf je voorlopig beter met een uitgekeerd loon bvb 1000/1200 € waarvoor je de minimum kwartaal bijdrage moet voor betalen. Laat de rest als winst in je vennootschap zitten en verdeel dat volgens de best mogelijke sleutels (wettelijke reserve enz ...)
Hoe je de rest regelt binnen je vennootschap heeft niemand zaken mee (begrijp je)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

westhoek
Topic Starter

#3 , 10 nov 2010 15:58

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Mijn boekhoudster riedt me aan om erover na te denken. Maar het is al wat te laat, want de bijkomende sociale lasten die ik zal moeten betalen op vorig jaar is enorm. Nu het wat minder gaat speelt het weer geen rol meer eigenlijk. Belasting op loon en vennootschap is ongeveer hetzelfde dan belasting op eenmanszaak op dit jaar. En risico's van leningen en dergelijke heb ik niet.
Maar het ging inderdaad, om die SZ in bedwang te kunnen houden, ik wist dit wel vooraf, maar als je met je neus op de feiten wordt gedrukt, dan pas word je wakker.
Velen gaan kapot na een paar jaar van de herziening van de SZ, en ik moet zorgen dat me dat ook niet overkomt, al weet ik nu wat de bijkomend bedrag zal zijn.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”