deurwaarder op bezoek bij een vennootschap

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

deurwaarder op bezoek bij een vennootschap

#1 , 06 nov 2006 21:07

Ik ben eigenaar van een groot magzijn met bureel enz..

Ik verhuur dit magazijn en bureel aan 2 BVBA's en enkele particulieren die daar auto's / caravans en dergelijek stallen. ??n van de BVBA's heeft daar een beperkt atelier waar hij technische materialen produceert.

Er is geen duidelijke afscheiding tussen de verschillende ruimtes. de beide vennootschappen en particulieren maakten daar geen probleem van.
Er staat ook eigen materiaal in die magazijnen.

een van de BVBA's is echter zo goed als failliet en heeft het laatste jaar zowat alles verkocht en is nu een "lege doos" De eigenaar van de BVBA heeft ook de huur opgezegd en zal ??n van de komende dagen de boeken neerleggen. Hij huurt enkel nog een brievenbus...

Vorige week kreeg ik echter bezoek van een deurwaarder die alles kwam opschrijven. Ik heb hem verteld dat dat bedrijf geen ruimte meer huurt, maar daar had de deurwaarder geen oren naar. Hij beweerde dat de zetel daar nog steeds gevestigd was en heeft alles opgeschreven, ook wat mijn eigendom was en dat van de andere vennootschap / particulieren.

Kan de deurwaarder nu zomaar binnenvallen en de inboedel aanslaan?
Ik kan immers niet zwart op wit bewijzen wat allemaal van mij is... voorbeeld: mijn priv?-atelier met werktoestellen die ik al jaren heb en waarvan geen facturen meer zijn en nog andere kleine zaken.

Kan ik de deurwaarder de deur weigeren als deze terugkomt?
Moet ik kunnen bewijzen wat mijn eigendom is, of moet de deurwaarder duidelijk kunnen bewijzen wat zogezegd eigendom is van die vennootschap vooraleer hij alles meeneemt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 06 nov 2006 22:15

Ik vrees dat de deurwaarder inderdaad alles mag meenemen wat zich bevindt in de ruimte die is aangegeven als zijnde de zetel van die bvba. Het is aan jou en de andere huurders om te bewijzen wat ten onrechte werd meegenomen.

Spijtig maar helaas, en vijgen komen na ... enzoverder, maar dit is dus een rechtstreeks gevolg van het verhuren van 1 ruimte aan verschillende (rechts-)personen.

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 06 nov 2006 23:33

Het is wel zo dat op deze moment en op de moment dat de deurwaarder langs kwam de huur volledig opgezegd was!

Strikt wettelijk gezien heeft die deurwaarder daar dus niets te zoeken neem ik aan.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 07 nov 2006 11:42

Hoi Koen

Blijkbaar ben je wel stilzwijgend akkoord gegaan met het feit dat de zetel van die bvba gevestigd bleef op dat adres. Ik denk dat de deurwaarder er dan ook vanuit mag gaan dat dat berust op een mondeling akkoord en dat dus hij nog steeds op dat adres de inboedel mag aanslaan, ook al is er geen schriftelijk huurcontract meer.

Ik schrijf wel "ik denk", ben geen jurist.

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 07 nov 2006 17:07

Ik heb met de deurwaarder gebeld,

Hij heeft idd verschillende dingen opgeschreven, maar is daarna zelf nagegaan wat van wie is. Hij wist me te vertellen dat hij niets gevonden heeft dat hij effectief in beslag kon nemen (buiten wat kleine achtergebleven zaken, maar daarin was hij niet ge?nteresseerd)

Hij zei me ook dat het allemaal niets meer uitmaakte omdat de boeken ondertussen neergelegd zijn en het zaakje overgenomen zal worden door een curator.

Gaat de curator nu alles in beslag nemen wat er zich allemaal in mijn magazijn bevindt? ook mijn eigendommen of dien ik weeral te bewijzen wat van mij is enz... of volgt deze de boekhouding van de vennootschap om de zaken te regelen?

Fresh
Berichten: 167

#6 , 10 nov 2006 15:59

Ik denk dat U best meteen een raadsman raadpleegt. U dient immers een revindicatievordering in te stellen om wat van U is terug te eisen. (Ivm bewijsproblematiek roerende goederen cf. art. 2279 BW, vraag daarover advies aan Uw raadsman)

Het is een zeer gekend probleem dat deurwaarders ahw 'blind' alles beginnen opschrijven wat zich ter plaatse bevindt en de betwistingen dan maar aan de beslagrechter overlaten.

@ dieke: de simultane ter beschikking stelling (precair gebruiksrecht) van ??nzelfde ruimte aan verscheidene vennootschappen is in Belgi? zeer courante praktijk om BTW-doeleinden (cf art. 18 WBTW) (ga maar eens kijken op google voor een eerste kennismaking met deze problematiek)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”