renovatiewoonst/bureau gekocht, wanneer adres wijzigen?

tomcla
Topic Starter

renovatiewoonst/bureau gekocht, wanneer adres wijzigen?

#1 , 30 sep 2010 23:16

Heb een compromis getekend voor aankoop van een vernieuwbouwpand in A'pen; oplevering mei 2011.
Dit is voor zowel de onderneming (bvba) als privéwoonst (2 verdiepen). Akte verlijdt op 24 december 2010.
Nu huur ik (bvba staat ook op dit huuradres) en heeft mijn huisbaas onverwachts mijn huurappartement verkocht zodat ik voortijdig dien te vertrekken. Bad news dus. Tegen einde november 2010 moet ik er uit.
Er resteren me dus nog minstens 6 maanden om te overbruggen alvorens ik in mijn nieuwe woning/bureau kan...die zou ik bij vrienden spenderen (als privé persoon). Werken kan ik elders als freelancer.

De vraag:
1/ Vanaf wanneer kan ik het adres van de bvba zetten op m'n aangekochte pand (ook al kan ik er nog niet in wonen/werken!) zodat ik slechts 1x al de adressen van de onderneming dien te veranderen? (bij verlijden van de akte 24 dec 2010? kan/mag dit?)
Desnoods plaats ik er een brievenbus op m'n nieuwe adres...maar ik wil niet 2x alle adressen veranderen op 7 maanden... :(

2/ en wat met de gevolgen voor de belastingen? (privé/bvba) Woon nu in Wilrijk, verhuis volgend jaar naar A'pen?

Alvast bedankt voor de tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2010 11:46

Waarom moet je uit uw huidig appartement? Komt de eigenaar er zelf in wonen of een familielid?
Welk type huurovereenkomst had je en hoeveel opzeg heb je gekregen?

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#3 , 01 okt 2010 13:35

Normaal kan je al in je nieuwe adres gaan wonen of een onderneming vestigen van zodra je de compromis getekend hebt (maar meestal staat er een voorbehoud in of is de compromis onder opschrotende voorwaarde [van bekomen lening] en dan geldt dat niet).

Je onderneming kan je verhuizen van zodra je onderneming daar zijn post ontvangt, de enige vereiste is dus een postbus hebben. Voor jezelf (private persoon) ligt het iets ingewikkelder en moet je woning kwalitatief in orde zijn, je spulletjes verhuisd zijn, ... De politie komt dat ook controleren.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

tomcla
Topic Starter

#4 , 01 okt 2010 18:12

Bedankt, Erik.

Wat als de akte verleden is (eind december)...maar pand nog steeds niet bewoonbaar. Als ik er een brievenbus plaats (in afspraak met de projectontwikkelaar), dan is het probleem voor de onderneming opgelost, of niet?

Privé is een andere zaak inderdaad.

Grtz
Tom

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#5 , 02 okt 2010 08:45

Ik zou proberen te wachten tot 2 januari 2010 en dit om fiscale redenen. Véél belastingen worden geheven op bedrijfsruimten die op 31 december of 1 januari 2010 en het kan moeilijk zijn om aan te tonen hoeveel belasting je juist moet gaan betalen.

In principe volstaat een brievenbus (alhoewel ik weet van minstens één geval waarin de BTW weigerde een BTW-nummer toe te kennen omdat het bedrijfspand niet voldeed; in casu betrof het een handel in tweede handswagen en was het "kantoor" niet meer dan de achterbank van de auto, maar dergelijke ondernemingen zijn gekend voor hun BTW-fraude en in principe mag een opstartende onderneming ook een BTW-nummer krijgen zodat dit voor de meeste geen probleem mag zijn).
Bedankt, Erik.

Wat als de akte verleden is (eind december)...maar pand nog steeds niet bewoonbaar. Als ik er een brievenbus plaats (in afspraak met de projectontwikkelaar), dan is het probleem voor de onderneming opgelost, of niet?

Privé is een andere zaak inderdaad.

Grtz
Tom
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”