BVBA met 2 zaakvoerders en 1 venoot - vennoot wil eruit.

tommm
Topic Starter

BVBA met 2 zaakvoerders en 1 venoot - vennoot wil eruit.

#1 , 17 sep 2010 22:43

Hallo,
Ik ben al 7 jaar vennoot in een BVBA ( retail ) met mezelf als vennoot dus, en twee zaakvoerders.
Ik heb 20% van de aandelen, zij hebben elk 40%.
Ik voel me al een tijdje niet meer goed in de zaak, ze draait ook niet zo goed meer, en nu hebben de twee zaakvoerders vandaag eenzijdig beslist en mij voor het voldongen feit gezet de bezoldiging met terugwerkende kracht naar beneden te doen ( we zijn nu september ) zodat ik voor de rest van het jaar met moeite zelfs nog geld zal zien.
Al die factoren zorgen er nu voor dat ik nu écht wel de stap wil zetten op uit de BVBA te stappen en opnieuw de privé sector in te gaan.

1. Kan ik gewoon via de boekhouder een algemene vergadering vragen waar een papier wordt opgemaakt die zij als zaakvoerder moeten tekenen zodat ik zelfstandig af ben ? ( Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze dat moéten doen als je dat vraagt " je mag een vennoot niet "gijzelen" ? Mijn excuses als ik dingen verkeerd schrijf, ik ben geen jurist, verre van.
2. Ik ben een harde werker dus mijn vertrek zal een zeer grote impact hebben op de ( al niet meer zo grote ) omzet . Kunnen zij op 1 of andere manier mij een hak zetten ? of mij pesten ? of eender wat ?
Of is gedaan - gedaan ...

Misschien ook om mee te delen, is dat ik zéker niet meer in die soort retail ga werken ... Dus ik ga zeker geen concurrentie of eender wat in die aard worden....

Bedankt voor eventuele antwoorden.

Groeten

Tommm

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 sep 2010 22:48

Beetje onduidelijk. Als ik goed tel zijn jullie met drie vennoten. De twee andere vennoten zijn zaakvoerder. Wat is uw functie?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tommm
Topic Starter

#3 , 17 sep 2010 22:58

Ik heb hier het uittreksel uit het staatsblad van de oprichting van de BVBA.
Onder de paragraaf "oprichters en toebedeling van de aandelen" staat naast de naam van mijn twee collega's: "Bestuurder van vennootschappen"
Naast mijn naam staat " Vennoot"

Mijn functie binnen de BVBA is verkoper. ( En dat is ook dezelfde functie als die van de twee "zaakvoerders". )

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2010 13:04

klein verschil : een zaakvoerder beslist in een vennootschap voor de lopende zaken
De algemene vergadering ( van vennoten) beslist over de grote lijnen - keurt de beslissingen van zaakvoerders goed of af GEEFT kwijting van gedane activiteiten en keurt zo ook de JAARREKENINGEN WINST EN VERLIES enz goed.
Ook al bent u vennoot - in het dagelijks bestuur hebt u niets te zeggen.
U bent verkoper als zelfstandige of als bediende .... want daar zal het nu om draaien.
Ik ben ook aandeelhouder van verschillende firma's ... dat is zo als je aandelen hebt maar neem van mij aan bij Fortis hadden we niks te vertellen - je moet dan de meerderheid hebben en uw twee vennoten hebben 80% dus ruim de meerderheid.
Zij kunnen zowat alles beslissen wat wettelijk is.
U bent dus langs de ene kant zelfstandig verkoper u betaalt zelf sociale zekerheid... en langs de andere kant mede-eigenaar(vennoot)

tommm
Topic Starter

#5 , 18 sep 2010 21:00

Ik ben gewoon mede-eigenaar ja... Geen zaakvoerder.

Hoe kan ik dus op een eenvoudige manier uit de BVBA stappen zonder teveel rompslomp ?

MIjn 20% aandelen wil ik zonder probleem overlaten aan de zaakvoerders ... ( Al is de waarde door de slechte cijfers nihil ).

roharro

#6 , 18 sep 2010 21:11

Ik ben gewoon mede-eigenaar ja... Geen zaakvoerder.

Hoe kan ik dus op een eenvoudige manier uit de BVBA stappen zonder teveel rompslomp ?

MIjn 20% aandelen wil ik zonder probleem overlaten aan de zaakvoerders ... ( Al is de waarde door de slechte cijfers nihil ).
Als u inderdaad geen beheersfunctie hebt in de vennootschap, daarenboven niet gebonden bent door een arbeidscontract, de statuten van de vennootschap niets concreet bepalen, dan is dat zeer eenvoudig: u deelt de "zaakvoerder(s) mee dat u weg bent. U bent dan nog wel steeds vennoot, maar u kunt voorstellen dat ze uw aandelen overnemen. U kan ze ook aan een derde verkopen (indien de statuten dat niet verbieden), of ze wegschenken.

j.demoor

#7 , 19 sep 2010 09:56

Indien de overname van uw aandelen niet in der minne kan gebeuren dan geldt: “Art.340.Iedere vennoot kan om gegronde redenen in rechte vorderen dat zijn aandelen worden overgenomen door de vennoten op wie deze gegronde redenen betrekking hebben. De artikelen 335, 336, tweede lid, en 337, tweede lid, zijn van toepassing. Artikel 337, eerste lid, is van overeenkomstige toepassing op de eiser. Art.341.De rechter veroordeelt de gedaagde om, binnen de door hem gestelde termijn te rekenen van de betekening van het vonnis, de aandelen tegen betaling van de vastgestelde prijs over te nemen en de eiser om zijn effecten aan de gedaagden over te dragen...”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tommm
Topic Starter

#8 , 01 okt 2010 19:36

Bedankt voor de antwoorden.. Ondertussen ben ik uit de zaak gestapt. En wil ik zélf mijn ontslag als werkend vennoot laten publiceren in het staatsblad....

Kan iemand mij een officiele link geven via welke weg ik dit moet doen ? Want die vind ik niet direct op het forum ...

Bedankt !

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#9 , 01 okt 2010 23:22

werkend vennoot ???? in een BVBA????? Dat bestaat niet.

U bent gewoon vennoot, die "toevallig" werkt (als bediende?) voor de BVBA waarvan u vennoot bent. Dat zijn wel twee verschillende overeenkomsten (alhoewel u die waarschijnlijk als één samenhangend geheel ziet).

Er hoeft helemaal niets gepubliceerd te worden in het Belgisch Staatsblad. Het enige dat u moet doen is uw aandelen verkopen.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#10 , 02 okt 2010 00:08

werkend vennoot ???? in een BVBA????? Dat bestaat niet.

Sedert wanneer is het onderscheid tussen stille vennoten en werkende vennoten afgeschaft?
Een werkende vennoot in een bvba is een vennoot die in niet ondergeschikt dienstverband als zelfstandige een activiteit uitoefent. Zo stond het jaren geleden in mijn cursus vennootschapsrecht en te oordelen naar de inhoud van recente vonnissen ivm schijnzelfstandigheid is dat nog steeds het geval.

tommm
Topic Starter

#11 , 02 okt 2010 01:03

Op de jaarrekeningen en alle papieren staat toch dat ik "werkend vennoot" ben... Ik kreeg een bezoldiging vanuit de BVBA..
Detail is wel dat ik de BVBA mee opgericht heb ( Ik als vennoot, en de twee andere als zaakvoerders met elk 40%, ik met 20% inbreng en dito aandelen . Misschien is dat een belangrijk detail , ik weet het niet...

Ik heb toch al van veel mensen horen zeggen ( waaronder een advocaat bij een terloops gesprek ) dat mijn ontslag dan toch wel moét gepubliceerd worden daar ik de BVBA mee opgericht heb ( bijna 7 jaar geleden... )

Ik heb al, aangetekend per post, én persoonlijk afgegeven brief mijn ontslag per direct als vennoot bekend gemaakt bij de twee zaakvoerders, en ondertussen is mijn zelfstandig hoofdberoep ook stopgezet van de sociale kas waar ik bij aangesloten was en ben ik ondertussen al in de privé aan het werk... allemaal goed en wel, maar het zijn die laatste details die ik van de baan wil, om 1. mijne kop tot rust te brengen , en 2. To go on with life...

Bedankt dat jullie dit lezen en voor de antwoorden.... Voor velen onder jullie dagelijkse kost, Voor mij is het allemaal al érg zenuwslopend geweest... :oops:

Erik Verschoren

#12 , 02 okt 2010 08:39

Iedereen kan titels uitvinden maar een BVBA kan alleen maar zaakvoerders hebben. De titel "werkend vennoot" is voor een BVBA juridisch onbestaand en kan gegeven worden aan iedereen.

Het fiscale begrip 'werkend vennoot" is reeds sinds 1997 vervangen door het begrip "bedrijfsleider".

Het is de commanditaire vennootschap die stille en werkende vennootschappen heeft, niet de BVBA.

De OP stelt daat hij een bezoldiging ontving, als dat correct is (mensen vergissen zich soms in hun terminologie) dan was hij dus een bediende en geen zelfstandige.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.

roharro

#13 , 02 okt 2010 12:43

Iedereen kan titels uitvinden maar een BVBA kan alleen maar zaakvoerders hebben. De titel "werkend vennoot" is voor een BVBA juridisch onbestaand en kan gegeven worden aan iedereen.

Het fiscale begrip 'werkend vennoot" is reeds sinds 1997 vervangen door het begrip "bedrijfsleider".

Het is de commanditaire vennootschap die stille en werkende vennootschappen heeft, niet de BVBA.

De OP stelt daat hij een bezoldiging ontving, als dat correct is (mensen vergissen zich soms in hun terminologie) dan was hij dus een bediende en geen zelfstandige.
"Werkend vennoot" staat inderdaad niet in de vennootschapswetgeving voor wat betreft de bvba maar wordt courant gebruikt ivm de sociale zekerheid van de zelfstandigen.

"De bestuurder van een bvba (de zaakvoerder) wordt beschouwd als een zelfstandige.
Bijgevolg is hij onderworpen aan het sociaal statuut van de zelfstandigen.
Ook de werkende vennoot is aan het sociaal statuut van de zelfstandigen onderworpen.
Een werkende vennoot is een vennoot die in een vennootschap een activiteit
uitoefent om het kapitaal te doen renderen.
Daarom kan hij, maar moet hij niet
noodzakelijk bestuurshandelingen stellen.
De stille vennoot oefent geen beroepsbezigheid in de vennootschap uit. Hij is geen
zelfstandige en niet verzekeringsplichtig in het sociaal statuut van de zelfstandigen."

bron (2008): http://statbel.fgov.be/nl/binaries/bvba ... -31832.pdf

Volgens de courante terminologie was de vragensteller -zoals hij zelf meedeelde- dus werkend vennoot in die zin dat hij vennoot was + werkend in de bvba onder zelfstandigenstatuut.
De term "werkende vennoot" komt ook voor in vonnissen mbt de bvba.

Erik Verschoren

#14 , 02 okt 2010 20:56

"Werkend vennoot" staat inderdaad niet in de vennootschapswetgeving voor wat betreft de bvba maar wordt courant gebruikt ivm de sociale zekerheid van de zelfstandigen.
Toch niet, tenzij bij bvb een commandiataire vennootschap of een VOF. Misschien verwart u met het feit dat een vennoot die pro forma zaakvoerder benoemd wordt bijna onweerlegbaar als zelfstandige beschouwd wordt zelfs indien hij in de praktijk alleen maar uitvoerend werk levert.
"Een werkende vennoot is een vennoot die in een vennootschap een activiteit
uitoefent om het kapitaal te doen renderen. [/b]Daarom kan hij, maar moet hij niet
noodzakelijk bestuurshandelingen stellen.

De stille vennoot oefent geen beroepsbezigheid in de vennootschap uit. Hij is geen
zelfstandige en niet verzekeringsplichtig in het sociaal statuut van de zelfstandigen.

Volgens de courante terminologie was de vragensteller -zoals hij zelf meedeelde- dus werkend vennoot in die zin dat hij vennoot was + werkend in de bvba onder zelfstandigenstatuut.
De term "werkende vennoot" komt ook voor in vonnissen mbt de bvba.
Alleen de zaakvoerder kan werken in de bvba onder zelfstandigenstatuut, al de andere die werken als zelfstandgie zijn juridisch gewoon aannemers van werk/consultants/... met een eigen onderneming en vooral een gewoon handelscontract!!! Opgelet zelfs als je vennoot bent maar geen zaakvoerder maar enkel meewerkt (bij definitie uitvoerend dus) ben je een bediende/arbeider en geen zelfstandige maar een schijnzelfstandige.

Als in jurisprudentie de term "werkend vennoot" gebruikt wordt mbt een BVBA bedoeld men een vennoot die werkt in de onderneming. Dat zegt eigenlijk niets over zijn sociaal statuut maar kan wel gevolgen hebben voor de hoegrootheid van het dividend en fiscale consequenties. Merk op dat het probleem hier niet fiscaal is maar vennootschapsrechtelijk.

roharro

#15 , 02 okt 2010 21:57

Misschien verwart u met het feit dat een vennoot die pro forma zaakvoerder benoemd wordt bijna onweerlegbaar als zelfstandige beschouwd wordt zelfs indien hij in de praktijk alleen maar uitvoerend werk levert.

Wat ik bedoel is de vennoot die noch statutair, noch door een beslissing als zaakvoerder is aangesteld, die bovendien geen werknemerscontract heeft (geen bediende, geen arbeider) met de bvba maar toch niet-leidinggevende werkzaamheden uitvoert binnen de vennootschap.

Zo was er in mijn kennissenkring een broer en zus die beiden aandelen hadden in de familie bvba. De broer was statutair aangesteld als zaakvoerder. Zijn zus (die gehuwd is maar geen ander beroep uitoefent) doet zonder vergoeding alle administratie enz. van de bvba. Men heeft haar verplicht -na een controle- zich als "werkende vennoot"(hun terminologie) in orde te stellen met de sociale wetgeving. Ze betaalt nu bij een kas sociale bijdragen als "werkende vennoot" (hun terminologie).

Ik vermoed bijgevolg dat vragensteller -tenminste voor zover ik kan afleiden uit zijn omschrijvingen- onder dezelfde benaming bij een sociale kas bijdragen betaalde, reden waarom hij zich "werkende vennoot" maar "geen zaakvoerder" noemt. Hij noemt zich alleszins "zelfstandige". Tenzij hij met een apart ondernemingsnummer, enz. in onderaanneming werkte voor die bvba, maar ik heb niet die indruk.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”