Een korte situatieschets:
Het gaat om een sportvereniging als VZW .
Deze VZW heeft 5jaar terug een eigen infrasturtuur uitgebouwd (via een erfpacht op de grond van de gemeente) en hiervoor een lenig aangegaan. Hiervoor hebben een aantal leden (gewone en bestuursleden) borg getekend (Ik heb persoonlijk geen borg getekend voor die lening)
Een 2-tal jaar terug ben ik secretaris geworden (na het opstappen van 2 bestuursleden) als 1 van de 6 bestuursleden.
Ondertussen zijn er ook juridische problemen. Dit zijn problemen tussen de gemeente die de vergunning voor de uitbating van de infrastructuur moet geven en de VZW die bepaalde berperkte vergunningen (die in tegenspraak zijn met de erfpacht) betwist. Hierover zal ik niet verder in detail treden. Er zijn hierover een aantal rechtzaken lopen waarvoor de VZW een advocaat heeft.
Uiteraard heeft de vzw geen onuitputtelijke geldvoorraad en is een lange juridische strijd niet mogelijk.
Uiteindelijk zijn er een aantal mogelijkheden:
- als de vzw de rechtzaak wint is er geen probleem.
- de vzw krijgt geen gelijk en stopt er gewoon mee. Uiteraard moeten alle gerechtskosten/advokaat dan betaald worden. Wie dient deze dan te betalen? De VZW normaalgezien. Maar stel dat de gerechtskosten te hoog zijn en de vzw kan deze niet betalen. Wie betaald deze dan? De lening dient dan te worden verder betaald door de borgstellers?
- de vzw krijgt geen gelijk, kan de gerechtskosten niet betalen en gaat dus falliet. Voor wie zijn de gerechtskosten dan? Ook hier dienen de borgstellers de lening verder te betalen?
De belangrijkste vraag hierin is wat de verantwoordelijkheid is van het bestuur.
Kunnen de mensen die zicht borg gesteld hebben dit bedrag verhalen op het bestuur?
En maakt de functie in het bestuur een verschil in deze verantwoordelijkheid?
Is bvb de voorzitter meer verantwoordelijk dan bvb de jeugdverantwoordelijke? Of is de secretaris bvb meer verantwoordelijk?
Graag enig advies