dochter wil een aandeel in bvba van ouders

Annamarieke
Topic Starter

dochter wil een aandeel in bvba van ouders

#1 , 22 jun 2010 17:20

Beste,

Sinds 5 jaar werk ik hard in de bvba van mijn moeder als loontrekkende. Ik heb nog een broer, waar ik geen goed contact mee heb, hij werkt niet in de bvba.
Om mezelf te beschermen (tegen mijn broer, succesie..) wou ik graag een aandeel. Mijn moeder zegt dat dit betekent dat er eerst een schatting van de aandelen moet worden gemaakt, daarvan moet 3% aan de staat worden betaald en dan pas krijg ik dit aandeel, klopt dit?
Een schatting van de bvba in huidige toestand wordt een hoge schatting daar ik hard heb gewerkt en de "pot" groot heb gemaakt.

Een andere optie zou zijn dat ik de gebouwen van de bvba maar niet de inboedel koop, dus dan ben ik ook al ietsje zekerder zodanig dat mijn broer de boel van boven mijn hoofd niet kan verkopen.
Kan dit?

Ik dacht dat je als kind, meer voordelen had om bij je ouders te werken dan dit?

Hopend op een antwoord,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 22 jun 2010 18:09

Gezien de groei van de BVBA lijkt me dat:
-je moeder jou een hoger loon kan toekennen
-een kapitaalsverhoging van de BVBA kan gerechtvaardigd worden
een combinatie van deze zaken maakt het volgens mij mogelijk om je aandeel te verkrijgen.
Althans Bill Gates vergoedde zijn Microsoft-medewerkers in aandelen, dus ik vermoed dat dit in België eveneens mogelijk is.
Welke bescherming dit zou bieden....?
Handige documenten voor Personenrecht

Annamarieke
Topic Starter

#3 , 23 jun 2010 09:31

Bedankt voor het antwoord.
Denk je dat een aandeel zomaar kan uitgeschreven worden of moet er eerst een schatting van die bvba worden uitgevoerd?
en moet ik uitbetalen tegenover mijn broer?

Reclame

bartvdv

#4 , 23 jun 2010 09:54

Als jouw ouders komen te overlijden zullen hun aandelen verdeeld worden over de erfgenamen, jij en jouw broer dus. Elk de helft. Een boekhouder of een accountant kan een schatting maken van de waarde van de bvba. Daar zijn tientallen formules voor. Iedere sector heeft wel zijn eigen waarderingsmethode. En de waarde bepalen is voor een deel nattevingerwerk.

Als jouw ouders jou zomaar een deel van de aandelen geven, dan kan jouw broer daar later nog behoorlijk moeilijk over gaan doen. Hetzelfde als jij een aandelenpakket ver onder de marktwaarde overkoopt. Je hebt er dus alle belang bij om dat op een correcte manier te doen.

Als jij later de enige aandeelhouder wil worden van de bvba, dan zal jij je broer moeten uitkopen. En die zal natuurlijk de voor hem meest voordelige waarderingsmethode hanteren. Hoe rijker het bedrijf, hoe groter de liquide middelen, hoe groter de reserves, hoe duurder het voor jou kan worden; jouw broer wordt dus eigenlijk slapend rijk als ik het zo hoor. Als je echt vertrouwen hebt in de bvba, waarom overweeg je dan niet om de bvba te kopen van je ouders?

Eigenlijk is het onbelangrijk of jij wel of niet werkt in de bvba van je ouders en daar voor de nodige rijkdom zorgt. Dat doen alle werknemers die bij een bedrijf werken. Jouw broer ga je daarmee niet buitenspel kunnen zetten. Eventueel kan je overwegen om jou meer uit te laten betalen (meer sociale zekerheid, meer belastingen, ...). Ik neem aan dat je reeds rijdt met een auto van de zaak?

Annamarieke
Topic Starter

#5 , 23 jun 2010 11:06

Bedankt, dit is een duidelijk antwoord.
Het enige wat ik dus kan doen is de ganse bvba overkopen, dus laten schatten door een bedrijfsrevisor?
Dient men daarvoor 3% aan de staat te betalen?
Mij meer laten betalen zou ik niet graag hebben, zoals u zegt: meer belastingen, meer rsz, meer werken voor het bedrijf.

lucgescheiden

#6 , 24 jun 2010 00:11

Annamarieke,
Naar ik vermoed heeft je moeder een boekhouder, deze kan wellicht de waarde van de zaak bepalen.
Hij heeft namelijk toegang tot de noodzakelijke gegevens hiervoor (zie bericht van Bart)

Eens een akkoord met je moeder over welk aandeel je in de zaak zou nemen, kan je je laten begeleiden door een bank tot het opmaken van een financieel plan.
De bank zal dan met kennis van zaken de risico's voor jou doorlichten en je kunnen adviseren in meest voordelige werkwijze. Ga niet over ééndagsijs en raadpleeg hiervoor meerdere banken.

Mogelijk kan je je tevens eens informeren bij de overheid, ik meen dat er verschillende diensten ter beschikking staan voor jong startende ondernemers.

Eens je jouw aandeel verworven hebt, kan je je eigen loon afbouwen indien gewenst. Je hebt dan namelijk recht op een evenredig aandeel in de winst van de zaak.

Bedenk wel dat je als werknemer veel minder zorgen om je hoofd hebt dan als zelfstandige.
En dat je hiermede tevens een keuze maakt die een groot deel van je verdere leven zal bepalen.
Je moeder doet er mogelijks beter aan van je een meerderheidsaandeel te bezorgen via gift en verder een faire verdeling van de zaak te bepalen via testament. Stap eens binnen in het notarishuis waar ze je gratis adviseren.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jun 2010 19:24

X jaar geleden is er een andere verdeling gebeurd in een bvba. Bepaalde personen hebben aandelen gekregen en de kinderen ook.
Probleem welk - de eigenaar van een bvba doet met zijn aandelen( deelbewijzen) wat hij/zij wil.
De eigenaar beschikt over de volledige beslissingsmacht ( zolang hij de meerderheid heeft.
Wat die aandelen waard zijn heeft eigenlijk in dit verhaal geen belang

Iets anders is het als op een gegeven ogenblik het vermogen van de eigenaar moet bekeken worden.

In elk geval als het erom gaat de zaak over te nemen luister naar de reeds gegeven raad en vergeet niet buiten een accountent boekhouder ook een jurist ( advocaat/ notaris) te raadplegen.

Annamarieke
Topic Starter

#8 , 20 jul 2010 16:02

intussen kwam een bedrijfsrevisor. Deze vindt het beter dat er een waardebepaling wordt gedaan.
Dan aandelen schenken en later als de ouders zijn overleden krijgt de broer de helft van de overgebleven aandelen.

Natuurlijk en eigenlijk jammergenoeg is de waardebepaling hoog, geen lening meer op gebouwen, ikzelf die er jaren en dagen en nachten heb in gewerkt..

Het kan ook zonder deze waardebepaling, wat lijkt het interresants?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”