Stemrecht in een VZW

Donc
Topic Starter

Stemrecht in een VZW

#1 , 11 mei 2010 15:07

Hallo Allemaal,

Ik zit met een paar vragen ivm de algemene vergadering en het stemrecht van leden in een VZW.

Wij zijn aan het overwegen om in de toekomst een fusie aan te gaan met een andere VZW (beide voetbalclubs).

Nu zouden wij hun stamnummer willen overnemen, ook zouden wij in de statuten/raad van bestuur een meerderheid van onze bestuursleden willen opnemen. Sterker nog: wij zouden onze bestuursleden voor het leven-of toch voor een zo lang mogelijke ambtstermijn- willen benoemen. Is dit mogelijk?

Nu niet dat wij een dictatuur willen aangaan, maar sommige van onze bestuursleden hebben in het verleden (financieel) slechte ervaringen gehad met de andere VZW, wij zouden dit puur willen doen om onszelf te beschermen.

Alvast Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhoek

#2 , 08 jun 2010 05:14

Is er niemand die hier een antwoord op weet ? Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor een nieuw op te starten VZW. Ik zou -in het begin- alle lasten, onkosten, risico's op mij nemen, maar als je als stichtend&werkend lid later aan de kant (vrij makkelijk als ik de regelgeving erover lees) wordt geschoven is dat niet zo leuk.
Kan in de staturen worden opgenomen dat de stichtende leden niet kunnen worden ontslaan ?

Of ik zal het anders formuleren : kan in de statuten worden opgenomen dat de stichtende leden meteen bestuurder zijn voor de komende (bijv.) 10 jaar ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2010 14:38

Deze linken zullen een antwoord geven op uw vraag en nog veel meer

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/64.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vsdc.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

westhoek

#4 , 12 jun 2010 15:44

Bedankt Fansiscus. Die brochures had ik al hoor, Ik las nergens dat het niet mocht, dus mag het ?
En ik veronderstel dat de bestuurders loontrekkenden zijn in de VZW ?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”