vrijwilligerswerk

Koala
Topic Starter

vrijwilligerswerk

#1 , 17 apr 2010 19:59

ik heb 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan voor een feitelijke vereniging (ondertussen omgevormd naar vzw). Ik beheerde de database met persoonlijke gegevens van de vrijwilligers.

Met deze vereniging ben ik gestopt. Samen met een aantal vrienden heb ik een eigen vzw opgericht die deels in het vaarwater van mijn vorige vereniging ligt.

Nu krijgt onze vzw van mijn ex-vereniging bedreigingen dat ze ons gaan opvolgen/controleren of grote delen of het volledig ledenbestand (in electronische of papiervorm) gebruikt wordt voor recrutering voor onze vzw.

In eerste instantie heb ik hen duidelijk gemaakt dat we geen ledenbestand nodig hebben om leden te recruteren. We maken gebruik van sociaal networking (bv. facebook). En dat het inderdaad mogelijk is dat vrijwilligers van hun vereniging bij ons terecht komen, maar dat we dat niet kunnen tegenhouden. Elk individu is vrij om te gaan waar hij wenst. Daarnaast bestaat hun ledenbestand ook uit vrienden/kennissen/familieleden die ik destijds aangebracht heb.

Bestaat er een mogelijkheid waarop ze onze vzw juridisch kan aanvallen? Hoe kunnen we ons hier tegen bewapenen?

Hopend op een positief antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 apr 2010 20:15

Eerst en vooral er al voor zorgen dat men bij u geen spoor van de db kan terugvinden. Hij die beweert dient te bewijzen...

Koala
Topic Starter

#3 , 18 apr 2010 13:22

Al wat vroeger bij de vereniging te maken had, heeft ooit op mijn pc gestaan. Aangezien ik als vrijwilliger mijn eigen laptop gebruikte hiervoor.

Natuurlijk heb ik (vermoedelijk) alle bestanden verwijderd gehad, maar ik kan moeilijk mijn hoofd leegmaken met de contacten die ik over de jaren heen heb gemaakt.

Reclame

xena

#4 , 18 apr 2010 20:20

Bestaat er een mogelijkheid waarop ze onze vzw juridisch kan aanvallen? Hoe kunnen we ons hier tegen bewapenen?
hier begrijp ik niks van het gaat toch om 2 vzw's , wat is volgens u de doelstelling van een vzw ?

Koala
Topic Starter

#5 , 18 apr 2010 22:29

onze vzw heeft als doelstelling de culturele ontwikkeling te bevorderen. Bij ons draait het om de vrijwilliger/lid. Voor hen willen we culturele initiatieven inrichten en/of bevorderen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2010 15:31

feitelijke vereniging... wie gaat u aanklagen ?? dat wil zeggen dat bepaald personen in eigen naam een proces moeten opstarten om iets te beweren - dat er iets gebeurd is waarvan ze geen wettelijke notulen kunnen voorleggen.
VZW - staat dat in de statuten ----dat iets niet mag - statuten die ter griffie zijn neergelegd?
Hier kunnen enkel de wettelijk verkozen bestuursleden klacht indienen.
U hebt programma's geschreven - met een database --- dan moet u een licentie hebben voor die database - de geschreven programma's zijn van u
Iis er eigendomsoverdracht - gebruiksrecht overdracht- werd u betaald?

Alleen de ledenlijst (kan) is van hen en dan nog... want in geval 1 heeft ieder lid recht op die gegevens - mogelijk ook in geval b
Iedereen is vrij om lid te worden van eender welke vereniging.
Wat in uw kopje steekt is van u.
Hebben zij het alleemnercht op culturele doelen??
Dan mag er nog maar een toneelklub zijn in Vlaanderen of een wielerklub

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”