ik heb 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan voor een feitelijke vereniging (ondertussen omgevormd naar vzw). Ik beheerde de database met persoonlijke gegevens van de vrijwilligers.
Met deze vereniging ben ik gestopt. Samen met een aantal vrienden heb ik een eigen vzw opgericht die deels in het vaarwater van mijn vorige vereniging ligt.
Nu krijgt onze vzw van mijn ex-vereniging bedreigingen dat ze ons gaan opvolgen/controleren of grote delen of het volledig ledenbestand (in electronische of papiervorm) gebruikt wordt voor recrutering voor onze vzw.
In eerste instantie heb ik hen duidelijk gemaakt dat we geen ledenbestand nodig hebben om leden te recruteren. We maken gebruik van sociaal networking (bv. facebook). En dat het inderdaad mogelijk is dat vrijwilligers van hun vereniging bij ons terecht komen, maar dat we dat niet kunnen tegenhouden. Elk individu is vrij om te gaan waar hij wenst. Daarnaast bestaat hun ledenbestand ook uit vrienden/kennissen/familieleden die ik destijds aangebracht heb.
Bestaat er een mogelijkheid waarop ze onze vzw juridisch kan aanvallen? Hoe kunnen we ons hier tegen bewapenen?
Hopend op een positief antwoord