Borgstelling - huurcontract

Paco
Topic Starter

Borgstelling - huurcontract

#1 , 22 mar 2010 12:06

Beste,

1) kan men bij privé verhuring van een woning een derde persoon mee als borg laten tekenen om eventuele huurkosten te betalen indien de huurders in gebreken blijven?
2) moet de opgenomen tekst in het huurcontract van deze borgstelling dan aan bepaalde juridische voorwaarden voldoen? Is volgende tekst bijvoorbeeld wettelijk ok?
" Ondergetekende XXXX verklaart zich volledig en ondeelbaar borg te stellen in verband met deze huurovereenkomst."

groetjes,,,
Paco

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 22 mar 2010 13:25

Een derde kan zich hoofdelijk aansprakelijk stellen bij een huurcontract de correcte formulering hiervoor heb ik echter niet.

Ik zou me daartoe voornamelijk baseren op de hoofdelijke aansprakelijkheidsclausule die men tegenwoordig in standaardcontracten reeds terugvindt.

Lex

#3 , 22 mar 2010 13:42

Ik vind het een vreemde vraag!
Kunnen de huurders geen bankwaarborg aangaan?
Banken zijn daar in principe toe verplicht!

[Excuses. Had hier per ongeluk mijn antwoord geplaatst zodat het leek alsof de tekst van Lex was. : Vandebos]

Reclame

Paco
Topic Starter

#4 , 22 mar 2010 19:25

Bedankt!! :P
Paco

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2010 17:53

Sommige OCMW komen ook tussen:

Indien u een huurwaarborg niet kan betalen van een woning die u gaat huren, kan er nà sociaal onderzoek worden beslist een waarborgbrief af te leveren aan de verhuurder.
Dit betekent dat de verhuurder geen geldelijke huurwaarborg ontvangt, maar van het OCMW wel de schriftelijke zekerheid krijgt dat het OCMW de waarborg zal betalen indien na het aflopen van de huurovereenkomst blijkt dat de verhuurder aanspraak kan maken op een deel van de waarborg (door schade, achterstallige huur).

Het OCMW spreekt met de betrokken huurder af dat deze het bedrag van de waarborgsom geleidelijk bijeen spaart.
Indien de huurder verhuist, en er wordt geen schade of huurachterstal vastgesteld, wordt dit bijeengespaarde bedrag (en intresten) vrijgemaakt.

Vandebos

#6 , 23 mar 2010 18:06

Ik vind het een vreemde vraag!
Kunnen de huurders geen bankwaarborg aangaan?
Banken zijn daar in principe toe verplicht!

[Excuses. Had hier per ongeluk mijn antwoord geplaatst zodat het leek alsof de tekst van Lex was. : Vandebos]
Bij deze het antwoord op de juiste plaats... :oops:

Banken verschuilen zich vaak achter alle mogelijke papieren rompslomp om aan deze verplichting te ontsnappen. De paar volhardende huurders die tenslotte toch een bankwaarborg bekomen betalen zware administratieve kosten en woekerrentes op het voorgeschoten bedrag.

Paco
Topic Starter

#7 , 24 mar 2010 09:58

mijn vraag ging niet over het probleem dat de huurwaarborg niet zou kunnen opgebracht worden!

Indien ik een extra borgstelling in het contract wil opnemen is dit om eventuele niet betalingen van bv de huur beter af te dekken omdat er bijvoorbeeld mogelijk niet voldoende financiële middelen ter beschikken zouden kunnen zijn.
Indien de huurder dus in gebreken blijft kan je die persoon aanspreken. De 2 maanden huurwaarborg zijn gewoonlijk al lang opgesoupeerd alvorens de vrederechter een uitspraak doet. Zelfs dan heb je nog geen financiële zekerheid, want als er geen centen ter rapen vallen kan je alleen al blij zijn dat de woning eventueel zonder te veel schade terug ter beschikking is!

groetjes,,,,
Paco

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 mar 2010 15:34

Als verhuurder kan u daar ook een verzekering op nemen.

U kan als verhuurder altijd een extra borg vragen maar ik vrees dat u dan wel een klein beetje tegen de wet ingaat. Hoe erg ik dat ook kan vinden .
In mijn buurt zijn er ook een klein beetje (teveel) huisjesmelkers en quasi krotten.
Ik weet echter niet hoever het nemen of verbod tot nemen van een extra borg dwingend recht is - indien niet verboden is het toegelaten dus.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”