Ereloon curator faillissement

JamesB
Topic Starter
Berichten: 17

Ereloon curator faillissement

#1 , 07 sep 2006 12:24

Mijn bvba werd in 1999 opgericht. Ik ben enige aandeelhouder/zaakvoerder.
Het kapitaal werd volstort.

Door persoonlijke omstandigheden werden de activiteiten in 2003 stopgezet.
Vanaf dat moment ben ik met eigen middelen de schulden van de vennootschap gaan betalen.
Nu drie jaar later zijn alle schulden betaald, met uitzondering van een geheel onverwachte schuld cfr een vonnis waarvoor beroep werd aangetekend. Aangezien er geen verder verzet meer zal zijn, zal de vennootschap binnenkort veroordeeld worden tot het betalen van meer dan 13.000 euro. In die zin heb ik dus het faillissement aangevraagd.

De vennootschap is intussen een lege doos. Er is geen actief meer te realiseren, er zijn geen tegoeden, kortom er is niks meer.Bij de laatste controle werden alle verliezen, winsten etc etc door de controleur tot NUL herleid.
Aangezien er intussen geen activiteiten meer zijn geweest, is hier dus niks aan verandert.

Als enige fout kan mij het niet neerleggen van de laatste drie jaarrekeningen worden verweten. Dit op zich heeft geen bijdrage tot de reden van faillissement, maar de curator maakt hier een punt van.
Zijn stelling is dat ik eigenlijk drie jaar geleden vereffening had moeten aanvragen, daar dan vervolgens de kosten zelf voor gedragen hebben, en niet hier en nu een faillissement te vragen. Want, zo zegt hij : "Het is natuurlijk gemakkelijk om nu mensen 'aan te stellen' om uw zaakjes af te handelen.'"

Daarnaast vroeg hij mij ook of ik zinnens ben zijn kosten te betalen (loon, publicatiekosten etc etc), geraamd op 800 euro.

Ik vermoed dat ik eigenlijk niet helemaal volgens de regels is?
Is dit wel wettelijk, en zo niet, wat kan ik hier aan doen?

beste groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JamesB
Topic Starter
Berichten: 17

#2 , 14 feb 2007 13:46

Eigen follow-up, ter info van mogelijke toekomstige gevallen:

De curator heeft NIKS te eisen. Als de vennootschap een lege doos is, en hij dus niks meer kan realiseren van het actief, vraagt hij de afsluiting van het faillissement aan wegens ontoereikend actief. Punt.

Heb nog een levendige discussie gehad met de curator in kwestie (eigenlijk jammer dat ik hier zijn naam niet mag noemen), en hem gewezen op het onwettige van zijn eisen. Intussen zijn we 5 maanden verder na het afsluiten van het faillissement, en ondanks zijn dreigementen dat hij 'het zo niet ging laten,' heb ik er niks meer over gehoord.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”