Beste,
Hieronder probeer ik onze situatie duidelijk te maken.
2 jaar heb ik als bediende in een verzekeringskantoor (NV) gewerkt.
Nu heb ik samen met de patron van deze NV besloten om een nieuwe vennootschap op te richten. Dit zal een BVBA worden (en dus ook een verzekeringskantoor).
De NV van mijn patron zal de verzekeringsportefeuille verkopen aan onze nieuwe BVBA. (Kostprijs: 365.000€)
Onder deze nieuwe verzekeringsportefeuille (BVBA) hangen onze 2 "management"-vennootschappen.
- Voor mijn patron blijft dit zijn vroegere NV (die de verzekeringsportefeuille verkocht heeft).
- Voor mij is dit een VOF.
Vereiste volstorting kapitaal in onze nieuwe BVBA: 75.000€.
Geleend bedrag met onze nieuwe BVBA: 290.000€
Nu bij het ondertekenen gisteren kwamen ze pas met de borg aanzetten!
- Een pandlegging op de inkomsten van de portefeuille!
- Beiden een sociale borstelling van 290.000€!!
Mijn vragen/bedenkingen naar jullie toe:
A) Is het niet logischer dat er (aangezien onze aandelen-verhouding 50/50) een borstelling van 145.000€ wordt gevraagd?
B) De bank zegt dat dit al een hele toegeving is naar ons toe aangezien ze geen hypotheek leggen op onze woning. En dat indien we dus geen geld hebben, ze eigenlijk ook geen garantie hebben dat ze het geld ooit zullen terugzien. Klopt dit? Of is dit verkoopspraat en kunnen we nog verder onderhandelen?
C) Ik ben niet getrouwd, maar we verwachten wel een kindje.
Moesten er gedurende de 10 jaar dat de lening loopt problemen optreden:
- kunnen ze dan bij mijn vrouw aankloppen?
- Indien niet bij mijn vrouw --> Bij mijn ouders? Bij mijn kind?
D) Mijn patron stop binnen 4 jaar. Dan koop ik de rest van de aandelen over. Wat gebeurt er dan met zijn borg? Komt dit automatisch naar mij dan?
Bedankt alvast voor jullie antwoorden!