uitbetaling Vennoot

elien30
Topic Starter

uitbetaling Vennoot

#1 , 24 feb 2010 20:51

ik hoop dat ik hier een antwoord kan vinden op volgende vraag:

een vijftal jaar geleden hebben wij een vennootschap (BVBA) opgericht.

Nu hebben we omwille van gegronde redenen het ontslag van één van de vier vennoten aangevraagd en dit komt nu voor in kortgeding.

Wij moeten deze venoot uitbetalen, dit stellen wij niet ter discussie,
maar de grote vraag is nu of dit volledig met eigen middelen moet gebeuren of wij hier onze vennootschap kunnen voor aanspreken.

Wij horen veel tegenstrijdige verhalen en niemand (zelfs onze boekhouder)
kan geen duidelijk antwoord geven.

Alvast hartelijk dank voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 24 feb 2010 21:47

Stel je de vraag, naar wie gaan de aandelen? Naar de vennootschap of naar de aandeelhouders?

Als er voldoende cash in de vennootschap zit, dan kan de vennootschap het geld voorschieten. Er ontstaat dan een vordering op de R/C van de vennoten. Een rekening die ooit zal vereffend moeten worden.
Is er onvoldoende cash, dan zal er ofwel geleend moeten worden, ofwel een investeerder moeten gezocht worden voor de overname van de aandelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2010 19:37

Ontslag van een vennoot? hoe ga je dat doen.
je kan hem/haar wel ontslaan uit een functie in een vennootschap maar iemand zijn aandelen / deelbewijzen afpakken ??

Reclame

Bambino

#4 , 26 feb 2010 10:21

Als ik het goed begrijp, sluiten jullie een mede-vennoot uit. Uitsluiting van een vennoot in een BVBA: art. 334 W.Venn.

Nu staat er in de wet dat de vennoten aan de rechter kunnen vragen dat de aandelen worden overgedragen aan de eisers: "in rechte vorderen dat een vennoot zijn aandelen (...) aan de eisers overdraagt".
Het lijkt mij dus logisch dat de eisers zelf die kost moeten dragen, het zou niet billijk zijn dat de vennootschap deze kost zou moeten betalen. De vennootschap is bovendien uitdrukkelijk uitgesloten om een vordering in te stellen, dus waarom zou zij wel mogen betalen? Het zijn bovendien de aandeelhouders die een onderlinge twist hebben binnen de vennootschap maar niet met de vennootschap.

Hierboven wordt verwezen naar de mogelijkheid dat de vennootschap voorschiet: dat heet "Financiële bijstand" en dat is aan strikte voorwaarden onderworpen (329 W.Venn.). Dus eerst die voorwaarden controleren alvorens te handelen.

Dit is natuurlijk enkel mijn visie.

P.S. De rechtbank zal dan een peildatum moeten bepalen volgens de welke de waarde van de aandelen wordt bepaald. Als eiser is het meestal het beste om die datum zo dicht mogelijk tegen de uitspraak van de rechter te situeren.

elien30
Topic Starter

#5 , 27 feb 2010 13:18

Bedankt voor jullie reacties.

De rechtzaak is ondertussen reeds gestart,
kunnen wij alsnog de boeken neerleggen en de zaak stoppen of is dat nu geen optie meer?
Hoe wordt alles dan geregeld betreffende uitbetaling van de drie vennoten en de ontslagen vennoot?

bartvdv

#6 , 27 feb 2010 13:24

Je bedoelt dan de vennootschap ofwel te vereffenen (ophouden te bestaan, staat van activa en passiva op te maken, vorderingen en schulden regelen) en dan kan je met een schone lei beginnen ofwel de vennootschap failliet laten gaan op bekentenis, rechtbank, curator aanstellen, enz. Maar dan zal je waarschijnlijk niet verschoonbaar zijn.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”