privé geld in vennootschap

trukske
Topic Starter

privé geld in vennootschap

#1 , 11 feb 2010 15:09

6 jaar geleden werd evba opgericht er werd 100.000 euro privé geld ingestopt in de evba als investering.
evba is nu failliet zien we ons privé geld nog terug ? :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 11 feb 2010 15:25

Neen, dat is weg, tenzij bij de vereffening van de vennootschap er voldoende aktiva is/was om het passief weg te werken, maar dat is bij bedrijven die failliet gaan zelden het geval (was het een faillissement op bekentenis of in dagvaarding?).

Tenzij je het geld privé hebt geleend aan een van vennoten. Dan zou je nog kunnen proberen om de vennoot daarop aan te spreken. Maar meestal zijn de vennoten ook de pineut.

trukske
Topic Starter

#3 , 12 feb 2010 11:46

alvast bedankt
aangezien het evba was was er maar 1 vennoot ikzelf dus, ik heb zelf de faillissement aangevraagd wegens 4 jaar non activa - aangezien ik ziek ben geworden en tot op heden achteruit gaat

Reclame

bartvdv

#4 , 12 feb 2010 12:10

Was het dan niet mogelijk om de vennootschap over te laten of te vereffenen?

Je hebt toch de raad ingewonnen van een advocaat vooraleer het faillissement aan te vragen?

Misschien is dit nog handig:
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... ment?cat=2

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#5 , 23 feb 2010 19:40

Ben je zeker dat je echt "failliet" bent gegaan? (met een curator en zo?)

Het lijkt mij dat je begrippen verwart en dat je gewoon in vereffening bent gegaan (dwz je bent "gestopt" maar al je schulden heb je gewoon kunnen betalen).

Eigenlijk is dat niet zo relevant: de vennootschap zal in beide gevallen alle activa verkopen, haar schulden betalen (volledig als het kan, gedeeltelijk als het moet) en de overschot uitkeren aan de aandeelhouder. Ik denk dat je nog iets gaat terugzien maar zeker weet ik dat natuurlijk niet.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”