Lesgeven thuis: welke is de beste vennootschapsvorm?

chechu
Topic Starter

Lesgeven thuis: welke is de beste vennootschapsvorm?

#1 , 23 jan 2010 20:33

Heel binnenkort verhuizen we vanuit het buitenland naar België. Bedoeling is dat mijn echtgenote, kunstschilderes, lessen kan geven thuis, en tegelijk ook een ruimte thuis heeft om te schilderen.

Om de lessen en de eventuele verkoop van haar werken volledig wettelijk te laten verlopen, ben ik op zoek naar de ideale vennootschapvorm. Met de tijd zullen we ook een importbedrijfje opstarten (kunst uit andere landen).

Mijn echtgenote werkt daarnaast ook deeltijds, dus zou ze het 'zelfstandige in bijberoep'-statuut kunnen aanvragen, maar onlangs heb ik gehoord van de S-BVBA. Is dat de beste vorm? En is er ergens meer informatie over te vinden?

Kunnen we dan ook een deel van de huur en verwarming inschrijven in haar statuut, en die zo recupereren? Welke kosten zijn eraan verbonden? We hebben geen startersbudget, maar eigenlijk ook geen serieuze investeringen. En is het mogelijk om kosten te spreiden?

Kan iemand ons wegwijs maken in deze toch moeilijke keuze, aub?
Dankjwel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2010 22:36

Meer uitleg over de S BVBA vindt u hier. De wetgeving is er dus nog niet door.

Het is juist de bedoeling van de wetgever om een lage instap mogelijk te maken en de s-bvba op een aantal jaren te laten uitgroeien tot een volwaardige bvba. Hoe meer kapitaal in deze bvab wordt vastgelegd hoe groter ook de mogelijkheden worden om winst uit te keren en kosten in te brengen (niet zeker van dat laatste maar dacht van wel.)

Via deze link vindt je alle kamers van koophandel in België terug. De KVK van de regio waar je je gaat vestigen kan u zeker helpen met alle mogelijke bijkomende informatie die u wenst.

Hopelijk helpt dit u verder?

chechu
Topic Starter

#3 , 26 jan 2010 21:36

Heel erg bedankt voor deze toelichting.
Ik zal zeker uw aangegeven links bekijken.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”