wel ik ben vinkenier, en om te zorgen dat het geldig vlaamse vinkenzang in stand word gehouden, zijn er binnen de federatie avibo (algemene vinkeniersbond,
www.avibo.be) zangkeurders, deze mensen beslissen over de geldigheid van het liedje dat de vink zingt. waaraan een vinkenlied moet voldoen staat beschreven in de reglementen. Nu zijn er twee soorten zangkeurders. de maatschappelijke of gewestelijke en de officiële zangkeurders. gewestelijk of maatschappelijk zangkeurder kan iedereen worden die aan gesloten is in een maatschappij, deze keurders hebben een beperkte bevoegdheid van optreden tegen ongeldig vinkenzang. enkele maatschappijen meestal uit de omliggende gemeenten vormen een gewest. vb het gewest wingene hiervan maken de vinkenmaatschappijen uit de gemeenten egem, wingene, zwevezele ruddervoorde, waardamme deel uit. een gewestelijk of maatschappelijk keurder mag enkel in zijn gewest werken. Officiële keurders kunnen en mogen over al de gewesten die aangesloten zijn bij avibo werken. nu om officieel keurder te worden moet men lessen volgen en slagen in een examen in gericht door de raad van bestuur avibo. dit was nu 16 jaar geleden dat dit nog eens ingericht was. einde 2009 zijn er opnieuw lessen en een examen geweest waaraan ik deelnam. ik was niet geslaagd in mijn examen en moest dit schriftelijk vernemen in een brief met enkel de melding u ben niet geslaagd. het examen bestond uit een praktisch en een theoretisch deel. Vooraf werd niet medegedeeld hoeveel men op het examen moest halen om geslaagd “het zou waarschijnlijk 70% zijn” toen de vraag werd gesteld door de aanwezigen. In de ontvangen brief stond niets van u hebt zoveel % voor uit praktische en zoveel voor U theoretisch . wel nu om te leren uit mijn fouten heb ik inzage gevraagd in mijn examen aan de raad van bestuur. Hierop heb ik een antwoord ontvangen die niets maar dan ook niets met mijn gestelde vraag te maken heeft. Daarop heb ik opnieuw de vraag gesteld en wacht nog steeds op een antwoord.
Ik de statuten en de reglementen is er niets terug te vinden wat op een examen reglement gelijkt. Er is enkel vermeld dat enkel de raad van bestuur het recht heeft om examens in te richten.
Vandaar mijn vraag heb ik wettelijk het recht om mijn examen op te eisen.
Dank bij voorbaat voor de antwoorden