updaten statuten internationale vzw

kipepeo
Topic Starter
Berichten: 5

updaten statuten internationale vzw

#1 , 21 aug 2006 22:36

Ik ben lid van een internationale organisatie die in Belgi? geregistreerd staat. We hebben vorig jaar ontdekt dat de vorige uitvoerende comit?s de statuten niet ge?pdatet hebben, de laatste keer dat dit gebeurd is was in 1992. Nu proberen we om dit in orde te krijgen, maar dat is niet zo simpel blijkbaar?

(1) De offici?le term is als ik het goed heb "internationale vzw" (het is inderdaad een non-profitorganisatie). Volgens de wet moet deze "op straffe van nietigheid" bij authentieke akte worden opgericht. Dus bij de notaris. Volgens het document op http://www.cdenv.be/download/brochure/v ... e%3Apdf%22 is dit een gevolg van de nieuwe vzw-wet, klopt dat? Of is dat altijd al zo geweest, bv. om te vermijden dat niet-Belgen een rommeltje zouden maken van de statuten aangezien ze de wet minder goed kennen?

(2) Elk jaar organiseren we een wereldcongres, telkens in een ander land. Er is dan een Algemene Vergadering, en elk jaar zijn er wel een aantal, al dan niet kleine, veranderingen aan de statuten. Er zijn verschillende sessies (plenaries), en op elke sessie worden er een aantal verandering voorgesteld en bediscussieerd. Dit jaar zijn er een aantal grote veranderingen gebeurd. Iemand van EC van vorig jaar vertelde me dat "we geen wijzigingen kunnen aanbrengen in de statuten zolang er geen notaris aanwezig zou zijn op de AV". Klopt dit?
(a) Is het omdat we de statuten moeten updaten via authentieke akte dat de notaris zelf op de AV aanwezig moet zijn?
(b) Of kan dit op een andere manier gebeuren? Bijvoorbeeld alle aanwezige landen de nieuwe statuten laten ondertekenen en dat document naar de notaris brengen?
(c) Indien dit laatste mogelijk is, wie moet dat document dan naar de notaris brengen? Het (oude) bestuur (dus niet het bestuur dat pas verkozen is op diezelfde AV)? Of kunnen de bestuursleden volmacht geven aan gewone leden van de organisatie? Een eigenschap van een internationale organisatie is namelijk dat de bestuursleden van over de hele wereld komen, ?
(d) Ik heb me laten wijsmaken dat alles op de AV zelf moest gebeuren omdat er een bepaalde deadline is waarbinnen die authentieke akte opgemaakt moet worden, klopt dit?

(3) Moeten wij elk jaar door dit hele proces? Of moeten bepaalde kleinere wijzigingen niet via de notaris? Dit jaar is de hele structuur omgegooid, dus voor dit jaar moeten we zeker naar de notaris.

(4) Ik snap er (nog?) niet zoveel van, niet-Belgen al helemaal niet, dus die hebben al voorgesteld: als het toch allemaal zo moeilijk is in Belgi?, waarom dan niet in een ander land registreren? In Duitsland, of in de VS bv. Dan hebben we geen notaris nodig, is de redenering. Maar dat gaat toch zomaar niet, de zetel verplaatsen? Want moet je dan niet eerst de organisatie laten ontbinden in Belgi? (twee opeenvolgende AV's nodig blijkbaar?), en dan opnieuw gaan oprichten in dat andere land? Of kan dat wel makkelijk, de zetel verplaatsen?

Ik heb nog wel vragen, maar die hangen eigenlijk een beetje af van de antwoorden op de vorige vragen, dus ik wacht eerst maar eens een antwoord daarop af. Alvast bedankt om te helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 22 aug 2006 10:09

De statuten worden normaal aangevuld met een Reglement van Orde.

Enkel de zaken die tegenstelbaar moeten zijn aan derden (= niet-leden, ..) dienen in de statuten te staan. Deze beslissing van de Algemene Vergadering dient ofwel rechtstreeks opgesteld door de notaris tijdens een AV, ofwel in zijn kantoor in het bijzijn van een of meerdere mandatarissen van de vereniging, die hiertoe expliciet mandaat hebben gekregen.

Het Reglement van Orde kan de regels inzake interne werking bevatten, ... en is vlot wijzigbaar bij onderhandse akte door het bevoegde orgaan van de vzw.

Voorbeeld van een statuutwijziging:
http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pd ... 107813.pdf

Contacteer in ieder geval een notaris, gespecialiseerd in internationale VZW. Neem hiertoe contact op met de Orde van Notarissen van uw arrondissement.
Zie: http://www.notaris.be/

kipepeo
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 27 aug 2006 01:10

Ok, dus dan best zorgen dat enkel de echt noodzakelijke dingen in de statuten staan dus, voor we ze updaten, en de rest in onze "by-laws" zetten.

En goed om te weten dat het niet per se zo moet zijn dat er een notaris aanwezig is op de AV. Iemand van het vorige bestuur had me dat verteld maar toen ik antwoordde dat er toch een andere manier moest zijn om de statuten te updaten zei ze: "no, * & I went to go talk to the Notary & * was like thats impossible & the notary said its a new law barely ennacted in January". Maar met die nieuwe wet werd misschien gewoon bedoeld dat ivzw's via authentieke akte opgericht moeten worden.

Het bestuur van vorig jaar is dus naar een notaris geweest, maar ik denk eigenlijk dat niet alles even duidelijk is overgekomen, door de taalbarri?re, of door het niet echt vertrouwd zijn met de Belgische wet of zo. Maar ik ga er binnenkort zelf eens heen gaan dan, en ondertussen ben ik alweer een beetje wijzer. Bedankt!

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 28 aug 2006 23:51

Interessante informatie over de aanpassing van de statuten van een ivzw gevonden op de website van FOD Justitie.

Zie:
http://staatsblad.be/vzw_asbl/nl/aisbl/ ... alite.html

Het is belangrijk om het koninklijk besluit van erkenning van uw ivzw op te sporen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”