#13 , 12 dec 2009 16:32
een enkel probleem, al de vrijwilligers die ik spreek komen daar niet meer en diegene die er nog zijn willen ofwel niet meewerken (ik kan de juiste reden hier niet zeggen want dan kunnen jullie veel afleiden over wat voor vzw het gaat) of durven niet meewerken (voorzitter staat bekend om zijn woedeuitbarstingen en durft wel een process in gang steken dat op lucht is gebaseerd) of staan te popelen om zelf in de pot te kunnen graaien. Daarnaast heeft hij zijn vrijwilligers nogal verjongt en is er een hele hoop 14-16 jarigen (daar kan hij makkelijker baas over spelen en die zullen niet zo gauw iets aanklagen) en die wil ik hier gewoon niet mee in betrekken. Maar er zijn er nog een paar, dus die kan ik mss wel aanspreken.
Ik heb daar ook al eens met iemand over gepraat en die had een paar jaar geleden een hele som ingezameld en had ook een zicht op wat er ongeveer binnen komt. maar de boekhouding zelf, daar heeft geen enkele vrijwiligger toegang toe. Die mensen zijn toen de jaarrekening gaan opvragen en omdat daar alles op een hoop staat is dat bedrag niet te achterhalen. Om al toegang te hebben tot die boekhouding zou men al een of ander gerechtelijk bevel moeten hebben, maar om dat te hebben heb je dus sluitende bewijzen nodig. Om zot van te worden. Dus we kunnen ook niet zien of dat geld van klasje X werkelijk is ingeschreven, dat is uit de jaarrekening niet te achterhalen.
Gisteren heb ik nog met iemand gesproken en het probleem is ook dat papieren waarop staat dat mensen zoveel geven hebben, nogal eens verdwijnen en dat dit dus ook nog niet eens in de boekhouding komt. De mens is weg , papier in de vuilbak en geld in de zak. zonder sporen. Dat gaat om kleine bedragen iedere keer, maar vele kleintjes maken een groot.
dus hoeveel die boekhouding uitpluizen gaat opleveren? ik hou mijn hart daar voor vast.
Ik ga in ieder geval toch ook eens naar die studie dienst en de BBI bellen volgende week. daarbij moet ik dit voorzichtig spelen want het zou niet de eerste keer zijn dat hij iemand een proces aandoet die zijn zaakjes in gedrang ben en omdat ik nu over geen harde bewijzen beschik, zal zulk proces er niet goed uitzien voor mij.