Eigen zakken vullen via vzw: niks aan te doen dus

weatje
Topic Starter

Eigen zakken vullen via vzw: niks aan te doen dus

#1 , 06 dec 2009 19:25

beste,

via wat vrijwilligerswerk ben ik in een ware thriller beland. Niet alleen lig ik nachten wakker van wantoestanden, maar ik weet ook niet waar ik ermee naartoe. Het probleem is dat er al jaren geld wordt afgruimd uit een VZW door het bestuur. Er zijn veel mensen die dit weten, maar er zijn geen bewijzen omdat niet alle inkomsten en giften worden opgeschreven. Er zijn wel getuigenissen van mensen die geld hebben gegeven voor diensten waar er totaal nergens iets van terug te vinden is omdat die diensten eigenlijk niet onder de noemer van die vzw mogen vallen. Daarom hebben die mensen ook geen betalingsbewijs van deze diensten.

de voorzitter is bij een liefdadigheids evenement betrapt geweest op diefstal, maar weer geen klacht ingediend. hij mag gewoon niet meer deelnemen aan dit evenement.

Wat kan je hier nu tegen doen? wij vrezen echter dat we niks kunnen doen omdat we geen harde bewijzen hebben en dat ook een controle niets gaat opleveren juist omdat niet alles wordt ingeschreven van inkomsten. Weten jullie mss raad? ik snap gewoon niet dat dit zomaar mag en kan en dat niemand daar iets kan tegen doen omdat ze het slim spelen.
Laatst gewijzigd door weatje op 09 dec 2009 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 07 dec 2009 09:10

heeft u daar een officieel vrijwilligersstatuut? dat zou al kunnenn helpen.

daarnaast: als u weet heeft van misdrijven, of valselijk gebruik van de vzw bent u zelfs verplicht dat te melden. zouden er nog andere mensen bereid zijn te getuigen? de instanties zullen dan wel zoeken en verhoren tot men door de mand valt.

veel ken ik er ook niet van. misschien iemand anders?

weatje
Topic Starter

#3 , 07 dec 2009 16:45

nee, ik heb daar geen vrijwilligersstatuut. hij is wel zo slim om te zorgen dat allen die daar werken als vrijwilliger nergens geregistreerd staan. Zogezegd heb ik daar dus ook nooit gewerkt, maar ik zat er wel elk weekend.

er zijn wel mensen die kunnen getuigen dat hij inkomsten maakte die niet onder de noemer van de vzw vallen, maar er is geen betalingsbewijs van hem aan die mensen. dus dat geeft dan woord tegen woord. Er zijn wel meerdere die hier van kunnen getuigen. Daarnaast slaat hij ook soms spullen achterover voor eigen gebruik die de mensen donneren. Daar is ook een getuige van, maar ik vrees dat zij niet gaat durven getuigen want hij heeft haar nogal kwaad aan de deur gezet omdat ze die wantoestanden aanklaagde. Er moet door de jaren heen een gigantisch bedrag in zijn zakken verdwenen zijn. ik kan me ook niet voorstellen dat dat nergens sporen achter zou laten, maar juist omdat het al zo lang duurt denk iedereen dat hij een hand boven zijn hoofd heeft en is men toch bang geworden. Maar ik vind niet dat dit kan, er zijn dus kinderen die hun spaarpot leegmaken om het in zijn zakken te laten verdwijnen!

Reclame

tianneke

#4 , 07 dec 2009 17:32

Kan u zich niet tot de rechtbank van koophandel wenden?
Of naar de belastingen?

weatje
Topic Starter

#5 , 08 dec 2009 10:52

op een website las ik dat de rechtbank van koophandel zich niet met fraude bezig houdt.

moet ik hiermee dan naar de belastingen? en hoe pak ik dit aan?

tianneke

#6 , 08 dec 2009 12:51

Telefoneren en je verhaal doen...advies vragen...

weatje
Topic Starter

#7 , 09 dec 2009 15:07

awel, ik val hier achterover van het verschieten, maar daar is dus niks aan te doen (heb dus wat zitten bellen zoals voorgesteld)

Je moet echt sluitende bewijzen hebben en als je die niet hebt, kan je niks doen. Nu hoe vind je nu in hemelsnaam sluitende bewijzen als niemand buiten het bestuur inzicht heeft in de boekhouding?

dus maw: wordt rijk, sticht een vzw en steek het geld in eigen zak, zorg dat je een even corrupt bestuur hebt en er kan je niks gebeuren!

Vandebos

#8 , 09 dec 2009 16:18

Al eens gedacht aan de BBI?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 dec 2009 19:24

In een aantal arrondissementen worden vzw's toch serieus onder de loup gehouden hoor.

Dat gebeurd dan weer door de cel ecofin van de federale politie... maar dat moet gezegd worden er moeten toch wel wat aanwijzingen zijn - geld voor doel anders dan enz enz type van vzw in welke branche actief ledenlijsten niet in orde - opvallende activiteiten wegens uren - plaats van vestiging-
enz enz

En ook sommige dienst kunnen pas in aktie komen nadat er een vaststelling is - andere kunnen op een vraag reageren
vraag in briefvorm met wel wat gegevens gericht aan procureur vb

weatje
Topic Starter

#10 , 10 dec 2009 14:11

Ik heb naar de belastingen gebeld en die konden dus niet helpen (ik veronderstel dat dit de BBI is).

Ik zal een informeren naar die ecofin. ieder die ik spreek over die vzw, maar dan ook iedereen zowel diegene die er nog steeds werken als diegene die er gewerkt hebben, bevestigen de verhalen over corruptie. Ik heb nog niemand gevonden die deze verhalen ontkent of ze afdoet als geruchten.

maar het is een moeilijke zaak hé. hoe bewijs je dat er geld verdwijnt als het nooit wordt ingeschreven? Als een volledig bestuur de rangen sluit dan vrees ik dat er totaal niks aan te doen is en zelfs een doorlichting van de boekhouding niks zal opleveren. Dit is echt enorm frustrerend want zonder bewijzen kan je ook de mensen die geld doneren niet waarschuwen want anders heb je zelf een proces aan het been. 't echt erg om dan in de krant te lezen dat leerlingen van klasje X hun spaarpotje leeg hebben gemaakt om geld te doneren.

er bestaat ook een studie dienst van vzws heb ik gehoord, dus daar zal ik ook eens gaan horen.

alvast allemaal bedankt om mee te helpen denken hier.

3399AAaa

#11 , 10 dec 2009 20:54

ik fantaseer maar luidop: als jij weet dat klasje x geld heeft ingezameld en daar staat niks van in de boekhouding - dan kan jij dat toch gaan aangeven, en eventueel kan de politie dan toch bij de school gaan informeren of zij inderdaad dat geld hebben ingezameld, en eventueel pv opstellen. die mensen en jijzelf zijn dan toch getuigen zou ik zeggen?

als jullie binnen de vzw nu samen noteren wat jullie weten dat er ingezameld wordt en van wie dat komt, bijvoorbeeld over een periode van enkele maanden of een jaar, en je gaat met die lijst (met adres, schenker en bedrag erop vermeld) naar de politie of zo (of een andere bevoegde instantie) dan zullen ze daar toch wel iets mee doen? als je enkele mensen met jou kan doen meewerken, dan moet dat toch te doen zijn?

tianneke

#12 , 11 dec 2009 07:26

Ik denk dat een gerechtsdeurwaarder daar veel kan in betekenen.
Een goed idee

weatje
Topic Starter

#13 , 12 dec 2009 16:32

een enkel probleem, al de vrijwilligers die ik spreek komen daar niet meer en diegene die er nog zijn willen ofwel niet meewerken (ik kan de juiste reden hier niet zeggen want dan kunnen jullie veel afleiden over wat voor vzw het gaat) of durven niet meewerken (voorzitter staat bekend om zijn woedeuitbarstingen en durft wel een process in gang steken dat op lucht is gebaseerd) of staan te popelen om zelf in de pot te kunnen graaien. Daarnaast heeft hij zijn vrijwilligers nogal verjongt en is er een hele hoop 14-16 jarigen (daar kan hij makkelijker baas over spelen en die zullen niet zo gauw iets aanklagen) en die wil ik hier gewoon niet mee in betrekken. Maar er zijn er nog een paar, dus die kan ik mss wel aanspreken.

Ik heb daar ook al eens met iemand over gepraat en die had een paar jaar geleden een hele som ingezameld en had ook een zicht op wat er ongeveer binnen komt. maar de boekhouding zelf, daar heeft geen enkele vrijwiligger toegang toe. Die mensen zijn toen de jaarrekening gaan opvragen en omdat daar alles op een hoop staat is dat bedrag niet te achterhalen. Om al toegang te hebben tot die boekhouding zou men al een of ander gerechtelijk bevel moeten hebben, maar om dat te hebben heb je dus sluitende bewijzen nodig. Om zot van te worden. Dus we kunnen ook niet zien of dat geld van klasje X werkelijk is ingeschreven, dat is uit de jaarrekening niet te achterhalen.

Gisteren heb ik nog met iemand gesproken en het probleem is ook dat papieren waarop staat dat mensen zoveel geven hebben, nogal eens verdwijnen en dat dit dus ook nog niet eens in de boekhouding komt. De mens is weg , papier in de vuilbak en geld in de zak. zonder sporen. Dat gaat om kleine bedragen iedere keer, maar vele kleintjes maken een groot.

dus hoeveel die boekhouding uitpluizen gaat opleveren? ik hou mijn hart daar voor vast.

Ik ga in ieder geval toch ook eens naar die studie dienst en de BBI bellen volgende week. daarbij moet ik dit voorzichtig spelen want het zou niet de eerste keer zijn dat hij iemand een proces aandoet die zijn zaakjes in gedrang ben en omdat ik nu over geen harde bewijzen beschik, zal zulk proces er niet goed uitzien voor mij.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 dec 2009 17:05

Ontvangt die vzw subsidies van een of andere officiële instelling?

3399AAaa

#15 , 12 dec 2009 18:10

rondbellen en blijven informeren zou ik zeggen.

anderzijds was mijn idee: niet de boekhouding nagaan, doch wel proberen te noteren wie wat heeft binnengebracht en dat door iemand laten aftoetsen aan de boekhouding.

Ik ken er ook niet genoeg van. Toch alvast goede moed.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”