Eenmanszaak zonder (relevante) inkomsten

dardaneller
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak zonder (relevante) inkomsten

#1 , 13 mei 2025 20:51

Beste allen,

Als mijn informatie juist is:
als men als zelfstandige in bijberoep start (eenmanszaak met fulltime dagtaak in dit geval), betaalt men in de eerste drie jaar voorlopige sociale bijdragen gebaseerd op een forfaitair inkomen, aangezien er nog geen referentie-inkomen beschikbaar is. Na drie jaar worden deze bijdragen herzien op basis van de werkelijke inkomsten.

Wat als men gedurende deze periode (eerste 3 jaar) weinig of geen inkomsten heeft gegenereerd:
  • Betaalt men (na de eerste 3 jaar) helemaal geen bijdragen meer, zoalng men onder de drempel van €1.881,76 blijft?
  • Krijgt men de teveel betaalde bijdragen van de eerste 3 jaar (gedeeltelijk) terug?
  • Of blijft men forfaitair bijdragen zoalng men onder de drempel van €1.881,76 blijft?
  • Stel de zaak/diensten slaat niet aan en men blijft steeds onder de drempel €1.881,76/jaar -hoelang kan men blijven proberen? Is er een regel dat zegt dat als men na de eerste 3 jaar niet boven het minimum geraakt, men moet stoppen of alsnog in een hogere belastingcategorie komt en hogere sociale bijdragen betaalt?
Aansluitend: ik had ergens opgevangen dat men best een zo algemeen en breed mogelijk activiteitscode kiest, zodat men vanalles kan doen in bijberoep, zonder telkens een nieuwe activiteit te moeten aanvragen. Is mijn informatie correct en welke code zou het zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan het combineren van activiteiten zoals: boek uitbrengen als schrijver, (online) les geven, informatica diensten, artistieke diensten zoals ontwerp en digitaal design zoals drukwerk en grafisch design -alsook verkoop van deze illustraties op derde producten, muziek spelen en uitbrengen. Al deze activiteiten in combinatie fysiek als via sociale media en diverse platformen.

Bedankt alvast.

m-pox

#2 , 20 jun 2025 09:59

Wanneer u als zelfstandige in bijberoep start, betaalt u tijdens de eerste jaren een forfaitaire voorlopige sociale bijdrage aangezien er nog geen referentie-inkomen beschikbaar is. De voorlopige bijdragen blijven tijdens die eerste jaren verplicht te betalen ook wanneer u weinig of geen inkomsten heeft en zij bedragen minimaal ongeveer €100 per kwartaal [(€1.881,76*20,5% / 4) + beheerskosten sociaal verzekeringsfonds].

Voor het bijdragejaar 2025 krijgt u in 2027 een herziening op basis van de werkelijk netto belastbaar beroepsinkomen uit uw zelfstandige activiteit dat u in 2025 realiseerde. Als de voorlopige bijdragen ontoereikend zijn dan betaalt u het verschil zonder boete bij. Bij een overschot worden te veel gestorte bijdragen terugbetaald. Indien uw werkelijk netto belastbaar beroepsinkomen uit uw zelfstandige activiteit lager is dan €1.881,76 dan valt u onder de drempel voor de vrijstelling van sociale bijdragen en betaalt u voor dat jaar geen sociale bijdragen. U mag uiteraard blijven verder uw bijberoep uitoefenen als uw inkomsten laag zijn of zelfs als de activiteit (tijdelijk) verlieslatend is.

Om onaangename verrassingen te vermijden raad ik aan dat u uw netto belastbaar beroepsinkomen uit de zelfstandige activiteit probeert juist in te schatten. Op basis van deze schatting zal uw sociaal verzekeringsfonds de juiste kwartaalbijdrage opvragen.

Vervolgens is uw veronderstelling correct: het is aan te raden om bij inschrijving een brede activiteitsomschrijving op te geven. Zo hoeft u bij uitbreiding of wijziging van uw activiteiten niet telkens een aanpassing te laten registreren. Het is perfect toegestaan om vele NACEBEL-codes te combineren zolang u de bijbehorende activiteiten ook effectief uitoefent of plant uit te oefenen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”