Hallo,
Ik sta op het punt om een eenmanszaak op te richten, waardoor ik wat kan bijverdienen (maximaal enkele honderden euro's per maand).
Ik ga zo snel mogelijk een afspraak maken bij KMO Direct, zodat ik voor minder dan 150 euro ingeschreven wordt als eenmanszaak en een BTW-nummer krijg.
Ik heb me laten vertellen dat de boekhouding niet zo moeilijk is. Het gaat vooral over het bijhouden van inkomende en uitgaande facturen. Dit zou haalbaar moeten zijn voor iemand met een beperkte kennis van boekhouding.
Blijkbaar betaal ik de eerste 3 jaar slechts 53 euro RSZ per kwartaal.
Verder zijn er geen kosten, behalve de externe zaken: elektriciteit, huur, enzovoort.
Klopt deze informatie?
Is mijn project realistisch als ik maximaal 300 euro per maand laat circuleren in het bedrijf?
Mag ik (een deel van) de huur van mijn huis laten betalen door het bedrijf, aangezien de praktijken hier doorgaan?
Daarnaast nog een andere vraag: welke opties zijn er om mensen tegen kleine vergoeding in dienst te laten treden? Vrijwilligers zijn blijkbaar geen optie. Onbezoldigde stage kan enkel in functie van een opleiding. 't Gaat vooral om mensen die eens een uurtje of 2 meehelpen. Ik wil namelijk kleine projectjes op poten zetten en af en toe wat extra hulp is meer dan welkom.