overname aandelen

anyanka
Topic Starter

overname aandelen

#1 , 26 okt 2009 10:43

Dag allen,

Ik heb een vraagje ivm het overnemen van aandelen.
Momenteel ben ik zaakvoerder en bezit ik aandelen van een bvba'tje. Mijn huidige partner wil graag ontslag nemen als zaakvoerder en zijn aandelen verkopen.
Die aandelen zou ik zelf overnemen (en een klein deel door mijn vriend, om een bvba te blijven en geen ebva te worden).
Nu had ik willen weten wat hiervoor allemaal moet gebeuren.
Moet dit via een notaris gebeuren? (want wij willen ook de naam van de bvba wijzigen = statuutwijziging)
Moet ik nog andere stappen ondernemen?
En heeft iemand een idee van de kosten voor deze overnamen/wijzigingen?

Alvast bedankt,
groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2009 18:19

aandelen kan u zo overnemen al of niet met betaling.
Indien met betaling best in een jaarlijkse vergadering of zo laten opnemen -
dat betrokkene aandelen heeft verkocht voor x €. Hiermee wordt ook de waarde van de bvba aangegeven.

Alle andere wijzigingen statuut en nieuwe artikles moeten in authentieke akte - goedgekeurd door algemene vergadering en dan door notaris neergelegd.
PS een statutaire zaakvoerder kan enkel mits statuutwijziging uit de zaak worden gezet. Dus best niet teveel gebruik van maken ( alleen voor uzelf natuurlijk) kan het wel.

anyanka
Topic Starter

#3 , 27 okt 2009 11:06

Bedankt, Franciscus, voor uw antwoord.

Nu ben ik zeker dat er dus een statuutwijziging moeten gebeuren, want wij zijn beiden statutaire zaakvoerders.

groetjes.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 okt 2009 15:43

“Art.74.Overeenkomstig de vorige artikelen worden neergelegd en bekendgemaakt :...2° het uittreksel uit *de akten betreffende de benoeming en ambtsbeëindiging van : a) de personen die gemachtigd zijn de vennootschap te besturen en te verbinden...”(Wetboek van Vennootschappen).

‘*de akten ‘ zijn authentieke(=notariële) akten.

”Art.250.De overdrachten en de overgangen (van aandelen) gebeuren ten aanzien van de vennootschap en van derden eerst vanaf de datum van inschrijving in het register van aandelen overeenkomstig artikel 235.”(Wetboek van Vennootschappen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”