Beste leden,
Zelf ben ik 50% aandeelhouder in een bvba (andere partner ook 50%). Wegens veranderingen in situaties zou mijn huidige zakenpartner zijn 50% aandelen asap willen verkopen (aan mij of aan een derde). Wij zijn overeengekomen over een prijs, dus er is zeker geen sprake van enige 'vete'.
Ondertussen heb ik een nieuwe zakenpartner gevonden die bereid is de 50% aandelen die te koop staan over te nemen, maar wegens bepaalde omstandigheden kan hij dit pas over een 6-tal maanden doen.
Daarom hadden wij gedacht dat mijn vriend eerst die 50% aandelen die te koop staan overneem (zodat mijn huidige zakenpartner die kan verkopen en de zaak een bvba blijft en geen ebvba wordt indien ik deze zou overnemen). Na een 6-tal maanden zou mijn vriend zijn 50% doorverkoop aan mijn nieuwe zakenpartner (dan opnieuw 50% voor mij - 50% voor mijn nieuwe zakenpartner).
Nu vernam ik dat er een wet bestaat dat gekochte aandelen niet mogen doorverkocht worden binnen de 13 maanden na aankoop (ik werd verwezen naar artikelen 90,9° en 94 W.l.B). Is er iemand die mij hier meer uitleg zou over kunnen geven?
Is het correct dat mijn vriend zijn aandelen niet mag doorverkopen, zelfs als alle aandeelhouders (mijzelf en mijn vriend) akkoord gaan?
Is er misschien een andere manier om dit op te lossen waar ik niet aan gedacht heb?
Alvast bedankt,
Anya