afstand van verantwoordelijkheid als zaakvoerder/oprichter

BM
Topic Starter

afstand van verantwoordelijkheid als zaakvoerder/oprichter

#1 , 16 sep 2009 14:07

Als natuurlijk persoon ben ik oprichter en zaakvoerder van een vennootschap, samen met nog enkele andere medevennooten (ook allen natuurlijke personen). Ik word niet uitbetaald door deze vennootschap, maar factureer via mijn eigen management vennootschap (ebvba).
De vennootschap is nog geen 3 jaar geleden opgericht.
Nu ben ik het niet meer eens met de huidige gang van zaken (beslissingen van mijn medevennoten), en zou ik willen weten welke stappen ik moet ondernemen om niet meer verantwoordelijk te zijn voor de handelingen die onze vennootschap uitvoert.
Dien ik mijn ontslag in te dienen als zaakvoerder? Dien ik mijn aandelen te verkopen? Zijn er nog andere mogelijkheden? Of blijf ik sowieso de eerste 3 jaar persoonlijke aansprakelijk?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex

#2 , 27 sep 2009 21:57

je dient je ontslag in (per aangetekende brief, tenzij er anders werd overeengekomen in de samenwerkingsovereenkomst / de statuten - als je statutair zaakvoerder bent), en dat ontslag laat je dan zo snel mogelijk publiceren in het Belgisch Staatsblad, zodat derden ook weten dat je geen zaakvoerder meer bent.

Voor fouten van de vennootschap of de andere zaakvoerders van na deze publicatie zal men je niks kunnen aanwrijven.

Hoe het zit met de oprichtersaansprakelijkheid lijkt mij niet eenvoudig, die aansprakelijkheid wordt immers verondersteld verbonden te zijn met daden en handelingen bij de oprichting. Dat je dan later geen zaakvoerder meer bent, doet niet aan het feit dat je wel oprichter was.

Het feit dat je nog aandeelhouder zou zijn, levert geen gevaar op, als aandeelhouder zal men je immers geen aansprakelijkheid in de schoenen kunnen schuiven voor iets wat het management doet (tenzij zeer specifieke gevallen meen ik, bv. schulden van kasgeldvennootschappen).

BM
Topic Starter

#3 , 28 sep 2009 09:36

Beste Sedlex

Bedankt voor je verhelderend antwoord!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2009 18:36

Idd als statutair zaakvoerder is er wel een probleem. Men zal dan de statuten moeten veranderen.
Indien jij niet meer wil maar de rest werkt niet mee ( meerderheid) zelfs een groot probleem.

BM
Topic Starter

#5 , 28 sep 2009 20:18

Beste Franciscus
Statuten veranderen is geen probleem. En de rest zal zeker meewerken. Er zijn geen problemen onderling, alleen totaal verschillende meningen.
Bedankt voor jullie antwoorden!

Sedlex

#6 , 05 okt 2009 14:00

Idd als statutair zaakvoerder is er wel een probleem. Men zal dan de statuten moeten veranderen.
Indien jij niet meer wil maar de rest werkt niet mee ( meerderheid) zelfs een groot probleem.
Als hij statutair zaakvoerder is zal hij nog steeds voor z'n eigen ontslag kunnen zorgen hoor. Anders betekent dit dat een statutair zaakvoerder zou moeten aanblijven zolang de AV niet anders beslist. Een ferme gijzeling zou dat zijn...

http://www.bibf.be/page.aspx?pageid=1347&menuid=1073

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 okt 2009 14:44

Uiteraard kan dat alleen - staat ook in de opgegeven tekst:

Wanneer er een verandering optreedt t.a.v. een statutaire zaakvoerder, dringt een statutenwijziging zich op.

Zelf meegemaakt met iemand uit vriendenkring - hij 40% aandelen met extra financiële inbreng - statutair zaakvoerder de beide andere ieder 30 % en geen extra inbreng.
Zij geld uitgeven aan allerlei computerprogramma's + speciale aankopen - na 18 maand ruzie - hij uit de zaak gezet - maar bleef wel statutair zaakvoerder net als de 2 anderen - rechtbank - gewonnen maar zaak ondertussen failliet en dus ook het extra geld weg.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”