Leasing wagen - stopzetting commv

lavi_666
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Leasing wagen - stopzetting commv

#1 , 21 mar 2024 21:35

Goedenavond,
Aangezien mijn boekhouder het zelf niet goed lijkt te weten, probeer ik langs deze weg advies te krijgen.

Ik leas sinds 2 jaar een wagen op naam van mijn vennootschap (commv).
Echter heb ik door familiale redenen zopas beslist om mijn zaak te sluiten.

Mijn autoleasing loopt echter nog 3 jaar.

Het eerste advies dat mijn boekhouder gaf, was de leasing gewoon te laten doorlopen en mijn vennootschap gedurende 3 jaar te laten slapen.
De leasing zou ik dan wel met mijn privé geld verder moeten betalen, aangezien ik geen inkomsten meer heb met mijn commv.

Ik vroeg of ik de btw, die ik op de leasing betaal, nog voor 50% kon recupereren wanneer de vennootschap slaapt.
Neen, dus. Daarop vroeg ik ook hoe het zat met de wagen na afloop van de leasing.
Die moet ik dan privé overkopen, dus een factuur voor maken, btw aanrekenen en deze btw ga ik dan ook moeten doorstorten naar de btw-ontvangsten.

Daarop zeg ik tegen mijn boekhouder ‘dan heb ik op het eind van de rit 2x btw betaald op de wagen’
‘Ah ja’ was zijn antwoord. ‘Misschien dan toch beter om de wagen nu reeds af te kopen’

Dus zijn nieuwe advies was:
De wagen zo snel mogelijk van de leasemaatschappij afkopen met mijn vennootschap. Dit zou ik dan met privé geld moeten doen, want mijn vennootschap heeft dit bedrag niet meer op de rekening staan.
De btw zou ik dan nog voor 50% terugtrekken aangezien mijn vennootschap nog niet slaapt op dit ogenblik (alhoewel ik in feb en maart geen inkomsten meer had?).
Nadien vennootschap stopzetten, wagen privé overkopen. Dus hier een factuur voor maken en de btw dus doorstorten naar de btw-ontvangsten.
Dit zou volgens de boekhouder ongeveer een nul-operatie zijn!?!

Ik wil nadien geen problemen krijgen en ook geen onverwachte boetes/facturen krijgen.

Iemand kennis van zaken?

Alvast bedankt!

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 21 mar 2024 21:50

Volgens Artikel 45, §1 van het btw-wetboek, kan u geen btw meer aftrekken als daar geen inkomsten met btw tegenover staan. Dus als u beslist hebt stop te zetten, stopt daar ook de btw-aftrek.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”