Inwonende kleinzoon met bvba en schulden

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

Inwonende kleinzoon met bvba en schulden

#1 , 17 feb 2024 17:40

Ik ben op zoek naar advies in een zaak die zich situeert op het raakvlak van familie- en ondernemingsrecht.

Mijn ouders hebben enkele jaren geleden hun kleinzoon Jan (die toen 19 jaar was) in huis genomen na een conflict met zijn moeder. Sinds hij bij hen woont, heeft Jan 2 bvba’s opgericht op zijn naam, maar met maatschappelijke zetel op het adres van mijn ouders.

Van bij de oprichting verzaakt hij met de regelmaat van de klok zijn facturen, leningen, belastingen en sociale bijdragen te betalen. Uit angst voor deurwaarders hebben mijn ouders ondertussen al voor meer dan €8000 aan openstaande rekeningen betaald.

Toen er vorige week een laatste aanmaning van een lening in de brievenbus viel, wilde mijn moeder Jan hiermee confronteren. Hij heeft daarop zijn biezen gepakt en is al een week niet meer naar huis gekomen. Omdat ze zelf aanvoelen dat het zo niet verder kan, hadden mijn ouders enkele dagen geleden een afspraak bij de juridische dienst van het OCMW. Daar werd hen geadviseerd om Jan te laten uitschrijven van hun adres. Voor hem als natuurlijke persoon blijkt dit niet zo moeilijk. Jans bedrijven zouden ze echter niet van hun adres kunnen laten schrappen zonder dat hij hieraan meewerkt.

Volgend jaar bestaan zijn bvba’s 3 jaar en krijgt hij de correctie van zijn belastingen en sociale bijdragen. Mijn concrete vraag is of er niet toch een manier bestaat om Jan zijn bedrijven te laten schrappen van het adres van mijn ouders; zodat we kunnen vermijden dat de deurwaarders blijven komen.


Franciscus
Berichten: 38616

#3 , 17 feb 2024 18:40

Bij mijn weten na aangifte bij politie van woont hier niet meer en vaststelling door politie inspecteur die verantwoordelijk is voor de inschrijvingen.
Politie kan in hun systeem (ISLP) ook firma's van adressen schrappen en doorsturen via een PV en AA aan de bevoegde diensten -- ook aan de kruispuntbank van ondernemingen.
Firma's kunnen pas verwijderd worden nadat persoon Ambtelijke Afschrijving Collegiaal Besluit is..
Dus snel zijn want dat kan eventjes duren. En best niets meer betalen.

Verander wel de alle buitensloten asap.

Hier al eens lezen:

https://juridischforum.be/viewtopic.php ... LP#p384037
en uitgebreider
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... LP#p285862

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2024 18:47

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

David.je
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 17 feb 2024 20:32

Dank jullie wel.
Er is dus inderdaad wel een oplossing waarvoor de medewerking van mijn neefje niet noodzakelijk is. Ik bespreek dit zo snel mogelijk met mijn ouders ezodat alles in gang gezet kan worden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”