Persoonlijk faillissement

Toettoet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk faillissement

#1 , 17 feb 2024 13:46

Beste,

Even kort een situatie schets gevolgd door een aantal vragen/onzekerheden. Ik heb hier al wat over gelezen maar kom steeds op hetzelfde vage resultaat uit.

Ik ben momenteel een 8 jaar zelfstandige in vrij beroep (eenmanszaak) maar ben door de jaren heen in een verslaving gesukkeld waardoor ik een heel aantal betalingen heb verwaarloosd en zodoende een grote schuldenberg heb opgebouwd.
Mijn boekhouder heeft mij geadviseerd om de boeken neer te leggen en richting schuldbemiddeling te gaan.
Mijn schulden bestaan over het grote geheel uit overheidsschuld (personenbelasting en sociale zekerheid) en een klein deel uit persoonlijke kredieten.
Anderzijds heb ik zo goed als geen goederen op de zaak staan behalve een leasing wagen die ik zal moeten afgeven.

Nu is mijn vraag dus:

- Men spreekt over kwijtschelding van restschulden wat in mijn situatie zo goed als mijn volledige schuldenberg gaat zijn. In welke maten zullen mijn overheidsschulden worden kwijt gescholden en wordt hier vaak verzet op aangetekend?

- Wat met mijn persoonlijke kredieten? Wordt hier vaak verzet op aangetekend?

- Ik wil na het persoonlijk faillissement graag terug in loondienst gaan werken. Kan dit direct na aanvraag faillissement of waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt om mijn situatie te lezen en eventueel te beantwoorden!

Mvg.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2024 15:00

Voor alle kwartalen dat er eventueel een vrijstelling zou verleend worden, of kwartalen/jaren die niet volledig betaald of geregulariseerd zijn, bouw je geen pensioen op.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.departementwvg.be/sites/def ... t_2020.pdf

Welke schulden kunnen niet kwijtgescholden worden?
Sommige schulden kunnen niet worden kwijtgescholden: penale boetes, onderhoudsgelden, schulden die een schadevergoeding inhouden, toegestaan voor het herstel van een lichamelijke schade veroorzaakt door een misdrijf en eventuele restschulden na faillissement.

Overheidschulden kunnen niet kwijtgescholden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Toettoet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2024 15:10

Met andere woorden heb ik pech aangezien 80% van mijn schuldenlast uit belastingen en sociale lasten bestaat?
Nochtans heb ik al gelezen dat deze al gedeeltelijk/volledig worden kwijtgescholden. Vandaar ook mijn vraag daar ik door de het vele lezen nietmeer de correcte informatie heb.

Reclame


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2024 16:36

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1150

#6 , 17 feb 2024 16:48

Nu ben ik toch wel ff verbaasd: Jij hebt een verslaving en daardoor een schuldenlast bij de overheid en je vraagt kwijtschelding ??

Verdomme zou je niet eerst zorgen dat je de schuld aan ONS want dat is de staat, wordt betaald??
Zorg voor werk, zorg voor een afbetalingsplan, zorg dat je je verantwoordelijkheid neemt.

Schandalig ,
mijn neef MOEST zijn faillissement aanvragen omdat er enkele klanten niet betaalden.
Een week na de uitspraak stond hij achterop de vuilniskar en savonds als portier en dit met 2 kleine kinderen.
Ik heb aangeboden om hem uit de nood te helpen, dat heeft hij geweigerd want het was ZIJN probleem.
We zijn nu 6 jaar verder en hij werkt als hoofdmechanieker in de haven.
Zijn schuld is met meer dan 3/4 al afbetaald en ik spreek niet over 25.000 euro maar een pak meer, veel meer.

Toettoet
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 feb 2024 17:52

@Lukasi, Hartelijk dank om dadelijk een oordeel klaar te hebben vooraleer je de volledige situatie kent. Ook het verhaal van je neef heb ik weinig tot niets aan, erg to the point!

Verder ben ik nog steeds als zelfstandige aan het werk met ongeveer 90 a 100U/week en krijg ik heel wat geld binnen waar ik uiteindelijk mijn putten mee vul maar aan de andere kant ook weer putten maak een visceuze cirkel dus. Waarna mijn boekhouder heeft aangeraden om er mee te stoppen.

Dus nogmaals, bedankt voor uw oordeel want daar ben ik heel veel mee!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 feb 2024 19:23

U mag altijd in loondienst gaan werken. Hoe wel rekening met loonbeslag. U blijft dan wel in orde met uw sociale zekerheid. Dit lijkt me trouwens de beste oplossing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1150

#9 , 18 feb 2024 12:17

Graag gedaan, want je bent precies wel even wakker geschud dat wij, de staat, niet moeten opdraaien voor jouw misstappen.
Succes en met de nodige inzet geraak je er wel.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2024 21:55

Luister als één man zaak heeft u recht op kwijtschelding,

Al je schulden worden dan als één man zaak kwijt gescholden.

Alles wat u verdiend na het vonnis daar kan niemand aan, ook de banken niet .

Dus u mag na het vonnis 100% gaan werken en men kan niks van u schulden opeisen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12858

#11 , 19 feb 2024 22:13

Luister als één man zaak heeft u recht op kwijtschelding,

Al je schulden worden dan als één man zaak kwijt gescholden.

Alles wat u verdiend na het vonnis daar kan niemand aan, ook de banken niet .

Dus u mag na het vonnis 100% gaan werken en men kan niks van u schulden opeisen .
Ik weet dat kwijtschelding tegenwoordig de "standaard" is, maar er zijn toch uitzonderingen i.v.m. fraude en zware fouten? Zonder te willen oordelen over de verslavingen van TS, kan dit toch een reden zijn om geen kwijtschelding te geven?

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 feb 2024 09:01



Ik weet dat kwijtschelding tegenwoordig de "standaard" is, maar er zijn toch uitzonderingen i.v.m. fraude en zware fouten? Zonder te willen oordelen over de verslavingen van TS, kan dit toch een reden zijn om geen kwijtschelding te geven?
U kan gelijk hebben maar ik meen in de laatste wet van kwijtschelding en de aanpassing ervan anders was dat men dit enkel kan weigeren bij indien de schuldenaar kennelijk grove fouten heeft begaan.
Art. XX.96. § 1. De schuldenaar natuurlijke persoon van wie de onderneming met toepassing van artikel XX.93 geheel werd overgedragen, kan de kwijtschelding verkrijgen van de restschulden, zonder nadeel aan de zakelijke zekerheden gesteld door de schuldenaar of derden.enz....
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”