eenmanszaak of comm. venootschap en wat met tijdskrediet

mumu
Topic Starter

eenmanszaak of comm. venootschap en wat met tijdskrediet

#1 , 15 jul 2009 09:32

Hallo,

ik ben van plan zelfstandige in bijberoep te worden (ik lever studies voor architecten).
Ik verwacht per jaar ongeveer 25000 euro aan bruto inkomsten te hebben.
Ik had gedacht een gewone commanditaire vennootschap op te richten en mijn vrouw als stille vennoot te nemen.

Heeft dit echter effect op haar tijdskrediet (tijdskrediet mag je buiten een paar uitzonderingen niet combineren met een bijberoep als 'zelfstandige', maar geldt dit ook voor vennoten ?)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex

#2 , 03 aug 2009 16:19

lijkt mij niet, als vennoot ben je immers nog geen zelfstandige (in hoofd- of bijberoep), a fortiori niet als stille vennoot, die hoe dan ook niet naar buiten mag komen namens de vennootschap.

Vergelijk het met het geval waar je vrouw "vennoot" was in een andere bv. beursgenoteerde firma.

Heeft het kopen van Fortis-aandelen invloed op haar tijdskrediet als werknemer? dacht het niet...

't is maar een redenering vanuit het buikgevoel he, dit is een arbeidsrechtelijke vraag, niet zozeer een vennootschapsrechtelijke.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”