bvba faillisement

sabine
Topic Starter
Berichten: 1

bvba faillisement

#1 , 29 jun 2006 15:22

Geachte,

Ik richt een BVBA op. Ik ben gehuwd zonder contract. De BVBA wordt opgericht na mijn huwelijk. De financi?le inbreng is een schenking van mijn familie.
Kunnen ze dan bij een faillisement ook op ons gemeenschappelijke bezit (prive geld en eigendommen) verhalen of niet?

Mvrgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 29 jun 2006 15:35

neen, tenzij u door een grove fout zou hebben bijgedragen tot het faillissement (lees wanneer u fraude hebt gepleegd) of wanneer u zich borg zou hebben gesteld.

vos
Berichten: 6

#3 , 29 jun 2006 17:49

In principe is bij faillissement het verlies voor de aandeelhouders/vennoten beperkt tot het kapitaal en eventuele leningen (borgstellinge).

indien een vennoot tevens een bestuursfunctie heeft (i.e. zaakvoerder in een bvba) dan kan - indien men een fout heeft gemaakt in het kader van het bestuur - deze vennoot desgevallen aansprakelijk worden gesteld.

een (feitelijk) zaakvoerder kan ook aansprakelijk worden gesteld bij een kennelijk zware fout die heeft bijgedragen tot een faillissement. ik zou moeten nakijken in het wetboek vennootschappen wat de precieze voorwaarden zijn.

tenslotte zal - in geval van een faillissement binnen de drie jaar na oprichting - ook de oprichtersaansprakelijkheid kunnen spelen (zie ander onderwerp)

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”