feitelijke vereniging - ben je lid als je de financiële verrichtingen uitvoert

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

feitelijke vereniging - ben je lid als je de financiële verrichtingen uitvoert

#1 , 03 sep 2023 19:47

Beste

Ik worstel met volgende vraag. Kan je de financiële verrichtingen van een feitelijke vereniging uitvoeren, zonder tot de feitelijke vereniging te behoren?

Wat meer context: een aantal jongeren hebben een feitelijke vereniging en organiseren jaarlijks een fuif. Om hen te helpen heb ik van hen een 'volmacht' op hun rekening, en volg ik alle betalingen op (en ik voer de betalingen uit). Stel dat er ooit iets gebeurt of de activiteit is verlieslatend, ben ik dan mee aansprakelijk/verantwoordelijk?
Volstaat het dat op papier staat door de leden van de vereniging dat ik een 'buitenstaander' ben (geen lid van de vereniging) en enkel hun financiële verrichtingen doe?

Vriendelijke groeten
D.D'Hert

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 03 sep 2023 20:17

Dat lijken mij de facto handelingen van een secretaris/penningmeester. Het lijkt mij dan ook moeilijk hard te maken dat u niet tot de FV behoort.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 sep 2023 08:52

Is altijd aan de rechter om het te bepalen, maar wat mij betreft bent u dan ook feitelijk lid van de vereniging ...

Gezien u de centen beheert, kan men zelfs argumenteren dat u meer dan een gewoon lid bent - doorgaans kunnen de gewone leden van een FV niet aan de rekening ...

Reclame

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#4 , 04 sep 2023 11:04

Maar kan een vereniging dan op geen enkele manier de betalingen laten uitvoeren door een externe?

LeenW
Berichten: 12857

#5 , 04 sep 2023 11:16

Maar kan een vereniging dan op geen enkele manier de betalingen laten uitvoeren door een externe?
Neen, want dat is een contradictie bij een FV.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”