Eenmanszaak / Online Webshop

VLAANDEREN
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak / Online Webshop

#1 , 09 aug 2023 21:03

2 jaar geleden ben ik samen met een vriend een online webwinkel begonnen. Er werd ons verteld dat je best begint als een eenmanszaak.

Die eenmanszaak hebben we vervolgens geregistreerd onder zijn naam en we hebben een ondernemingsnummer gekregen. Aanvankelijk was het zoeken en verliep alles moeizaam maar na een tijdje ging het beter en vandaag boeken we winst en blijven we nieuwe klanten aantrekken.

Onze boekhouder liet ons na een paar maanden weten dat het zeer belangrijk is om zoveel mogelijk geld aan de kant te houden zodat de belastingen ons niet zouden kunnen verrassen. Daarnaast zei hij ook dat het ontzettend belangrijk is om zoveel mogelijk onkosten te kunnen maken.

Ik zelf ben verantwoordelijk voor het online gebeuren (webshop, domein, socials enz) terwijl hij de distributie doet en alles wat betreft de facturatie enz.

Tot nu toe hebben we de winst altijd opnieuw gebruikt om ons aanbod uit te breiden en onze stock aan te vullen terwijl tegelijkertijd er een hoop aan de kant gezet is voor de belastingen. Nu kwam hij enkele dagen geleden op het idee om een tesla te gaan leasen omdat dit heel voordelig zou zijn.

Ik zie dit waarschijnlijk verkeerd maar voor mij komt dit over als, hij gaat een groot gedeelte van het geld pakken voor zijn auto terwijl ik mag kijken hoe geweldig het allemaal is. Daarnaast kwam ik per toeval ook te weten dat hij een nieuwe laptop, gsm enz heeft.

Dit is nu waar ik jullie advies nodig heb, ik weet natuurlijk dat qua wetgeving etc alles op zijn naam is ingeschreven en ik dus niks te zeggen heb. Ik hoop dat er hier misschien iemand in een gelijkaardige situatie heeft gezeten en die dan ook heeft opgelost. We zijn nu 2 jaar bezig met de webshop en zelf ben ik er dagelijks meerdere uren mee bezig zonder er iets voor teruggekregen te hebben. We hebben gesproken om er een VOF van te maken maar dat is iets voor de verre toekomst. Die Tesla daarentegen heeft hij op eigen houtje beslist op een periode van enkele dagen.

Wat raden jullie mij aan? Mijn excuses als ik in de verkeerde categorie zit.

Alvast bedankt

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 aug 2023 21:43

Voor een webshop in bijberoep kan je de lease van een personenwagen nooit volledig verantwoorden als beroepskost. Ik hoop dat hij slim genoeg is om dit niet volledig in te brengen.

Verder is het een eenmanszaak, dus jij hebt er inderdaad juridisch of belastingtechnisch niks mee te maken.

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 09 aug 2023 23:10

Een eenmanszaak werkt alleen als het om 1 persoon draait. Als u met 2 evenwaardige partijen werkt, moet u echt een vennootschap oprichten. Kwam dit idee van dezelfde boekhouder die het u wijsmaakte dat zoveel mogelijk onkosten maken een goed idee is?

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 09 aug 2023 23:37

waar bent u in rare verhaal?

personeel?
gratis werkkracht?
zwartwerker?

lukasi
Berichten: 1151

#5 , 10 aug 2023 08:05

dadelijk stoppen met dit "eenmansbedrijf."

Een eenmansbedrijf is wat het zegt: 1 man /vrouw die een zaak runt.
Jullie zijn met 2 :
ofwel is de ene in dienst bij de andere als arbeider, bediende
Ofwel zijn jullie beide zelfstandige met elk hun eigen btwnummer en verplichtingen en verantwoordelijkheden en factureren jullie aan elkaar.
Als je boekhouder hier niets over heeft gezegd en alleen maar bezig is met onkosten en opzij leggen dan zou ik deze al sieto presto buiten zetten

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 aug 2023 08:15

zie #2 en # 3 doordenker maar juist.

https://economie.fgov.be/nl/themas/onde ... atuut-voor

Hou uw partner in het oog. Zoek een ernstige boekhouder. U meldt dat dat jullie 2 jaar geleden begonnen zijn, en het eerst een kwakkel was. Nu vandaag maakt uw partner winst ( zijn eenmanszaak ). Na enkele maanden raadde de boekhouder aan zo veel mogelijk kosten te maken ??
Een bewuste goede boekhouder zou jullie begeleiden en aanraden op een verstandige manier en optimaliserend kosten te maken. Maar van in den beginne reeds plunderen = kort leven beschoren. En wat met de belastingscontroles ??

Eerst goed ondernemen en dan de rest...

# 5 Lukasi : zeer correct

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”