schadevergoeding eisen via mijn vzw

peterstahl2
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

schadevergoeding eisen via mijn vzw

#1 , 31 mei 2023 09:55

Spijtig genoeg ben ik betrokken geweest in een gerechtelijke procedure die reeds zes jaar aansleept, maar nu haar einde nadert.
Deze procedure heeft niets met mijn vzw te maken, maar omdat ik er zoveel tijd en onderzoek heb moeten insteken (en nu nog), heb ik als voorzitter niet de mogelijkheid gehad om mijn vzw uit te bouwen zoals wij het hadden voorzien in de jaarplanningen.
De Raad van Bestuur heeft mij de toestemming gegeven om mij te concentreren op deze zaak, maar omdat ik ook verantwoordelijk ben voor de uitbouw van de vzw, alsook de boekhouding en dergelijke, kon ook de RVB niet veel doen. Projecten werden on hold gezet en dat belemmerde ook de subsidie aanvragen en andere noodzakelijke financiële mogelijkheden. We moeten alles steeds weer uitstellen.
Ik ben van mening dat de vzw aanzienlijke schade heeft geleden en ik zou een bepaald persoon in mijn zaak die alles op de lange baan heeft geschoven hiervoor verantwoordelijk willen stellen (de VZW als rechtspersoon bedoel ik). De schadevergoeding zal integraal naar de VZW gaan, ikzelf wil niets.
Is dit mogelijk juridisch gezien en hoe zet ik de procedure in gang?
Graag Uw gewaardeert advie in dezen.
Met vriendelijke groet.

LeenW
Berichten: 12811

#2 , 31 mei 2023 10:07

Correcter (en veiliger) lijkt mij dat u de rechtszaak persoonlijk voert, en dat de vzw achteraf een schadevergoeding eist bij u omdat u uw taken als voorzitter ondermaats heeft verricht.

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2023 11:57

TS : wat ik niet berijp uit uw topic is het volgende : u als voorzitter van de VZW heeft een mandaat gekregen van het RVB om de VZW te runnen en alles in orde te houden/brengen.
U heeft uw tijd en neregie in een zaak gestoken, en zodoende de werkzaamheden voor de VZW niet kunnen uitvoeren ?
Nu gaat u een bepaald persoon aansprakelijk stellen en aanklagen voor aanzienlijke schade die de VZW heeft geleden door allerlei niet uitgevoerde taken.
Is deze persoon daar daadwerkelijk voor aangesteld en opgedragen om u ( niet uitgevoerde gemandateerde taken ) uit te voeren ?

Is er hier geen nalatigheid van u als voorzitter in deze zaak ?

Graag toelichting en verdere info omtrent de aanklachten en de verantwoordelijkheid van betrokken persoon.
Nodig om een enig inzicht op de zaak te hebben.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2023 12:38

Inderdaad een rare redenering.

Als vzw iemand moet aanspreken wegens niet nakomen verplichtingen is het uzelf, niet de persoon met wie u in een rechtszaak verwikkeld was.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”