Verkoop na faillissement

MVR1973
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkoop na faillissement

#1 , 22 mei 2023 16:13

Beste,


Ik heb volgende praktische vraag.

Naar aanleiding van een persoonlijk faillissement dient een aandeel blote eigendom te worden verkocht.
De curator heeft reeds een minimumbedrag genoemd dat hij wil verdedigen bij de rechtbank.

Mijn vraag: moet het aandeel steeds worden verkocht (eigendomsoverdracht met aanzienlijke kosten) aan een derde of kan ik ook eigenaar blijven en het bedrag betalen aan de curator, middels een dading die door de rechtbank wordt bekrachtigd (waarbij wordt overeengekomen dat ik eigenaar blijf van mijn deel)?

Ik begrijp het risico dat bestaat wanneer de restschulden niet zouden worden kwijtgescholden.

Dank voor jullie inzichten.

bosprocureur
Berichten: 6872

#2 , 22 mei 2023 16:58

Ik volg met interesse de antwoorden op deze vraag.

Mag ik een bijkomende vraag stellen ?

Rekening houdend met de doelstelling van een curator om de schulden maximaal te vereffenen, hoe kan de curator een minimumbedrag of waarde bepalen voor een (gedeeltelijke) blote eigendom?

MVR1973
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2023 17:04

Hallo,

Er is uiteraard een onafhankelijke schatting gebeurd. Het vooropgestelde bedrag ligt in hiermee in lijn. De boedel treft geen nadeel, waardoor de kans bestaat dat de rechtbank het voorstel zal aanvaarden.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6872

#4 , 22 mei 2023 18:31

Thx.
En succes gewenst !

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2023 12:55

De curator heeft deze centen nodig is pas als alles betaalt is wat u op bezat ten gelde is gemaakt dat enkel de rest schulden kan kwijtgescholden worden, dus eerst al je bezittingen gebruiken en dan pas kan de kwijtschelding gebeuren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”