Eigen inbreng verhogen na reeds opgestarte vennootschap

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Eigen inbreng verhogen na reeds opgestarte vennootschap

#1 , 19 mei 2023 19:39

Hoi allen,

Is het mogelijk om nog meer eigen inbreng toe te voegen aan een vennootschap? Deze bestaat reeds een jaar.

Bedankt!

Met vriendelijke groeten

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2023 20:20

Uiteraard.

Het is vooral zaak te bekijken hoe u dat het goedkoopste doet. Een kapitaalverhoging (aandelen uitgeven) is relatief duur. Er zijn ook mogelijkheden om als eigenaar een lening aan de vennootschap toe te staan.

Ben u alleen eigenaar of samen met anderen? Wie gaat inbrengen en gaat die verhouding veranderen na de inbreng?

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2023 21:30

Uiteraard.

Het is vooral zaak te bekijken hoe u dat het goedkoopste doet. Een kapitaalverhoging (aandelen uitgeven) is relatief duur. Er zijn ook mogelijkheden om als eigenaar een lening aan de vennootschap toe te staan.

Ben u alleen eigenaar of samen met anderen? Wie gaat inbrengen en gaat die verhouding veranderen na de inbreng?
Dag Thomas bedankt voor de reply! Ik ben alleen eigenaar alles blijft erna hetzelfde hoe zit het met rekening courant? Zie mijn vraag hieronder

Reclame

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2023 21:31

Nog een belangrijke vraag: ik heb momenteel +12000 euro rekening courant staan in mijn voordeel. Kan ik deze rekening courant ook laten omzetten in kapitaalinjectie? Dus zodat de vennootschap dit niet meer verschuldigd is aan mij?

Bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2023 06:25

Je kan dat, maar lijkt me duurder te zijn, net als voor de nieuwe kapitaalinjectie. Het is me ook nog niet duidelijk wat je probeert te bereiken. Ik neem aan dat je vennootschap die liquide middelen nodig heeft. Wanneer en hoe wil je geld uit de vennootschap halen naast loon?

Onder voorbehoud van extra input van bv. LeenW, die ook goede kennis van vennootschapsrecht heeft.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 18 jul 2023 12:28

Beste

Lees even hier https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 57/related

U heeft sowieso de tussenkomst van een bedrijfsrevisor en een notaris nodig wat u een stevig ereloon kost.
A la limite en als er voldoende liquiditeiten in de vennootschap zitten kan u de RC laten terugbetalen en nadien inbrengen in het vermogen. Dan spaart u de revisor uit. Vraag is echter wat u wil bereiken met deze operatie. De banken rekenen RC Passief als quasi eigen vermogen. En bij kredietverlening kan men desgevallend een subordinatieverklaring vragen. Daarbij verbindt u zich de RC niet op te vragen zolang de bankschulden niet zijn terugbetaald. Dus vraag is vooral : welk doel beoogt u met de kapitaalsverhoging ? En kan dat doel niet anders bereikt worden ?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”