ontslag uit VOF niet gepubliceerd in Staatsblad...wat nu?

Yakamoz
Topic Starter

ontslag uit VOF niet gepubliceerd in Staatsblad...wat nu?

#1 , 06 jun 2009 18:06

na een tijdje mede-vennoot te zijn geweest bij een VOF heb ik er ontslag uit genomen door omstandigheden (ik was zelfstandige in bijberoep en moest mij terug concentreren op mijn studies) maar de vennoot die 100% eigenaar werd van de onderneming, heeft mijn ontslag niet laten publiceren in het Staatsblad. mijn ontslag uit de onderneming is dus niet tegenstelbaar aan derden (ontslag mbv contract tussen mij en de andere vennoot en ook ontslag ingediend bij Unizo maar niet bij staatsblad). vandaag, na jaren, belt de zaakvoerder (toenmalig vennoot) mij op om te zeggen dat hij mijn handtekening nodig heeft voor het afsluiten van de onderneming. in de tijd van de VOF waren mijn beroepsinkomsten gelijkgesteld aan NUL € daar ik een student was en zelfstandige in bijberoep. nu heb ik schrik omdat ik denk dat de zaakvoerder een schuld of schulden heeft en mij er mee voor wil laten opdraaien. ik ben dus gegijzeld door de vennootschap.

wat moet ik nu doen om mijn toenmalig ontslag te laten gelden zodat het risico voor mij nihil is? op datum van mijn ontslag zijn alle inkomsten en schulden vereffend. ik wil dus niets meer te maken hebben met wat er gebeurt is NA mijn ontslag. heeft er iemand advies voor mij?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 jun 2009 12:08

“Art.73.De bekendmaking geschiedt in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad....Art.74.Overeenkomstig de vorige artikelen worden neergelegd en bekendgemaakt:2°.het uittreksel uit de akten betreffende de...ambtsbeëindiging van:a)de personen die gemachtigd zijn de vennootschap te besturen en te verbinden...Art.76.De akten en gegevens waarvan de openbaarmaking is voorgeschreven,kunnen aan derden niet worden tegengeworpen dan vanaf de dag dat zij...in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad zijn bekendgemaakt...”(Wetboek van vennootschappen 7 mei 1999).

“Art.204.De vennoten onder firma zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle verbintenissen van de vennootschap...Art.209.Onverminderd...kan de overdracht van deelneming, wanneer zij door het vennootschapscontract is toegelaten, slechts geschieden met inachtneming van de vormen van het burgerlijk recht...”(Wetboek van vennootschappen).

Maan dus vooraf aangetekend de resterende vennoot aan voornoemde bekendmaking uit te voeren
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sedlex

#3 , 15 jun 2009 19:45

na een tijdje mede-vennoot te zijn geweest bij een VOF heb ik er ontslag uit genomen door omstandigheden (ik was zelfstandige in bijberoep en moest mij terug concentreren op mijn studies) maar de vennoot die 100% eigenaar werd van de onderneming, heeft mijn ontslag niet laten publiceren in het Staatsblad. mijn ontslag uit de onderneming is dus niet tegenstelbaar aan derden (ontslag mbv contract tussen mij en de andere vennoot en ook ontslag ingediend bij Unizo maar niet bij staatsblad). vandaag, na jaren, belt de zaakvoerder (toenmalig vennoot) mij op om te zeggen dat hij mijn handtekening nodig heeft voor het afsluiten van de onderneming. in de tijd van de VOF waren mijn beroepsinkomsten gelijkgesteld aan NUL € daar ik een student was en zelfstandige in bijberoep. nu heb ik schrik omdat ik denk dat de zaakvoerder een schuld of schulden heeft en mij er mee voor wil laten opdraaien. ik ben dus gegijzeld door de vennootschap.

wat moet ik nu doen om mijn toenmalig ontslag te laten gelden zodat het risico voor mij nihil is? op datum van mijn ontslag zijn alle inkomsten en schulden vereffend. ik wil dus niets meer te maken hebben met wat er gebeurt is NA mijn ontslag. heeft er iemand advies voor mij?

alvast bedankt!
je gaat op eigen initiatief je ontslag publiceren (hetgeen perfect mogelijk is).

Je surft naar de bevoegde site van de overheidsdienst, je vult de formulieren in, schrijft 130 euro (of zoiets) over op de site van het staatsblad, en publiceert je ontslag. Daarin zet je een verklaring als volgt:

Met aangetekend schrijven van (datum aangetekend schrijven ontslag, of dergelijke) heeft X ontslag genomen als bestuurder van de VOF Y.

Fprmulieren moet je neerleggen op de griffie (van de zetel van de VOF denk ik).

En voila, je ontslag is tegenwerpelijk aan derden.

En ondertussen zeker niks meer tekenen, hoewel je wel nog aansprakelijk kan gesteld worden t.a.v. derden.

Reclame

freddy

#4 , 02 dec 2009 00:19

En wat als je 1 van de drie vennoten van een CVOA bent (wettelijk minimum).
Kun je dan ook rechtsgeldig je eigen ontslag publiceren?
Dan daalt het aantal vennoten immers onder het wettelijk minimum.

En gelijk nog een ander vraagje. Wat als bovendien de zetel van de vennootschap op je thuisadres staat? Kun je dit adres verplaatsen?

Het lijkt alsof je in werkelijkheid dus nog steeds 'gegijzeld' kunt worden.

Toppunt in dit geval is dat de andere vennoot (de derde werkt al een tijd niet meer samen) er helemaal geen baat meer bij heeft en dit doet als 'pesterij'. De vennootschap heeft alle activiteit al een tijd geleden gestaakt en heeft geen uitstaande schulden of vorderingen. Het is dus een lege doos. Toch wil ik van die kerel af. Helaas kun je met 'pesterij' niet even aankloppen bij een rechtbank.

freddy

#5 , 02 dec 2009 00:25

bovendien zou een ontbinding van rechtswege alleen nodeloos veel geld kosten
maar langs de andere kant dan weer mogen we jaarlijks de vaste kosten voor deze leeg doos blijven ophoesten (sociale bijdrage en kost van een boekhouder om lege staten neer te leggen).
en het nare is: we riskeren een technisch faillisement over een paar tientallen euro's enkel omwille van het onbezonnen gedrag van die kerel. Er komt geen geld meer binnen en er staat nog €150 op de rekening. De eerstvolgende factuur of 2 met vaste kosten kan aldus niet worden betaald.
ik denk er aan om als bestuurder bij het ondernemersloket de activiteit van de vennootschap stop te zetten (en ook bij de BTW). Daarvoor hoef ik de andere vennoot zijn handtekening niet.

Hij is ook op een BAV die ik in het leven riep (als bestuurder) niet komen opdagen. Dit lijkt me toch wel een naast zich neerleggen van de bestuurlijke verantwoordelijkheden. Op de agenda stond immers het liquiditeitsprobleem.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2009 20:12

een vennoot is iemand die een deel van de firma in eigendom heeft ...dacht ik zo -- dat wil niet zeggen dat hij bevoegdheid heeft in de firma om deze te binden.
Dat hoop ik toch want ik had ook wat aandelen van een grote bank.

Als u als vennoot wil uitstappen zal u uw aandelen of deelbewijzen van de (b) vba of coöperatie moeten verkopen.

U zal diegene die uitvoerende bevoegdheid heeft dan via de algemene vergadering 'ter orde' moeten roepen ... of zie ik het verkeerd?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”