Eenmanszaak huurwoning zonder inbreng van huurkosten

Maximvdw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak huurwoning zonder inbreng van huurkosten

#1 , 13 mar 2023 19:14

Hey,

Ik ben van plan om te verhuizen naar een huurwoning maar zou hier ook een bijberoep op willen zetten als eenmanszaak. Momenteel
heb ik een huurwoning waar de eigenaar schriftelijk toestemming had gegeven om een eenmanszaak te starten op voorwaarde dat er geen
huurkosten opgenomen werden.

Mits ik nog niet verhuisd ben heb ik momenteel dus nog wat opties open om een contract vast te leggen, maar het wil wel zeggen dat verhuurders misschien voor de gemakkelijkheid geen opzoekwerk willen doen over het plaatsen van een eenmanszaak op een huurwoning en dus voor iemand gaan kiezen zonder bedrijf. Ik ben niet van plan om een deel van de huurkosten/gas/water/electriciteit op mijn bedrijf te zetten - en er is ook geen sprake van handel. De enige activiteit zou zijn dat ik een bureau heb waaruit ik werk. Dit zou bijgevolg ook iets zijn dat ik gerust in een huurcontract laat zetten.

De meeste berichten op dit forum gaan over bedrijven waar men effectief kosten wil inbrengen. Het enige bericht dat goed aansluit op mijn verhaal is:
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=76084
Hier was de conclusie dat het geen problemen geeft maar dat je natuurlijk wel schriftelijk akkoord nodig hebt (zoals bij mijn huidige woning).

Is dit nog steeds zo het geval? Zijn er publieke bronnen waar dit duidelijk staat (liefst in NL en FR), de meeste bronnen die ik vind (bv. notaris.be) specifiëren niet of er kosten op het bedrijf staan? Daarentegen vind ik wel veel 'forum posts' waar staat dat er geen probleem is als de woning niet als kostenpost ingebracht is.

Mvg,
M

Reclame