Kosten opmaak jaarrekening

chamu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kosten opmaak jaarrekening

#1 , 06 mar 2023 20:05

Hallo,

Ik heb in april 2020 een BV opgericht waarvan het eerste boekjaar tot 31 september 2021 liep.
Het tweede boekjaar liep van oktober 2021 tot 31 september 2022.
Ik betaalde mijn boekhouder elk kwartaal een forfait van ongeveer 850 euro (excl. btw).
In februari 2023 kwam hij op de proppen met extra kosten, voornamelijk voor de opmaak van de jaarrekening.
Ik had mijn twijfels bij deze extra kosten.
Enerzijds omdat deze vrij hoog zijn (bijna 2.700 euro excl. btw) en anderzijds omdat hij deze pas een anderhalf jaar na het afsluiten van het eerste boekjaar aanrekent.
Het is toen tot een discussie gekomen en ik heb daarna besloten om over te stappen naar een andere boekhouder.
Nu heeft mijn oude boekhouder mij eergisteren een laatste factuur opgestuurd waarin hij opnieuw bijna 2.700 euro aanrekent voor de opmaak van de jaarrekening.
Ik wou graag weten of dit een normale kostprijs is voor het opmaken van een jaarrekening?
Het gaat om een kleine BV (<250.000 euro omzet) en we hebben nooit beroep gedaan op extra diensten van onze boekhouder.
In totaal heeft hij bijna 17.000 euro (excl. btw gefactureerd) voor het doen van de boekhouding voor een periode van minde dan 3 jaar.

LeenW
Berichten: 12836

#2 , 06 mar 2023 20:34

Jaarafsluiting is inderdaad meestal een veelvoud van de kwartaalafrekeningen, dat is gewoon veel meer werk. Het zijn zeker geen onmogelijke bedragen, maar of ze buitensporig zijn kan ik niet inschatten zonder uw volledige boekhouding in te kijken.

dako
Berichten: 333

#3 , 07 mar 2023 16:19

Elke boekhouder/kantoor is verplicht om een "opdrachtbrief" op te stellen en voor te leggen. Ik ga ervan uit dat je die gekregen en ondertekend hebt?
Lees deze er eens op na, hier dienen ook de tarieven en werkzaamheden in vermeld te staan.

Je spreekt van een "forfait" per kwartaal van 850 EUR. Mogelijks verduidelijkt deze opdrachtbrief dit (wat inbegrepen/wat niet) of is er sprake van uurtarief en is deze 850 EUR slechts een voorschot.

Daarnaast is het zonder concrete situatie te kennen onmogelijk hier een correct antwoord op te geven zoals @LeenW stelt.
850 EUR/kwartaal = 3.400 EUR/jaar zou voor een BTW plichtige BV laag/bescheiden zijn en zelfs vaak niet realistisch(tenzij het bijna letterlijk over 12 verkoopfacturen gaat).
Voor een passieve holding zonder BTW dan weer eerder prijzig.
Echter zijn er ook dossiers waar 17.000 EUR/jaar correct kan zijn bij complexe materies, zelfs als de omzet <250.000 EUR is.

Omzet zegt namelijk niets over de hoeveelheid werk, in sommige sectoren is dit letterlijk 1 factuurtje. Bovendien kruipt inderdaad het gros van de tijdsbesteding in jaarafsluiting/fiscale aangifte en kruipt ook in de oprichting de nodige tijd.

Kijk de opdrachtbrief dus even na en vraag aan hem de details van prestaties op.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2023 18:12

Reactie van Dako is correct.

Zonder meer info omtrent het boekhoudwerk ( omvang aantal facturen in- en verkoopft., all in en ... belastingaangiften, BTW aangiften ...) kan een neutrale reactie niet worden gesteld.
Maar boekhoudingen met ook de jaarrekeningen hebben hun prijs.

Belangrijk is de getekende opdrachtbrief/contract tussen u en de boekhouder/accountant.
De omvang van een boekhouding met alles er op en er aan is niet meer die boekhouding van jaren terug. Nooit onderschatten wat een goede boekhouder/accountant voor uw bedrijf kan betekenen = niet gratis werken.

Maar een prijs van +/- € 17000.00 voor 3 jaar is niet zo exuberant, maar we kennen de impact van uw opdracht niet.

chamu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2023 21:31

Bedankt voor de snelle respons.
Het gaat jaarlijks om een 600-tal aankoopfacturen en een 150-tal verkoopfacturen.
Boekhouder deed zowel de btw-aangiften als de vennootschapsbelasting.
Het enigste dat ik deed was alle facturen opdelen en opladen naar een softwaretool (Winbooks).
De opdrachtbrief kan ik nergens terugvinden en ik kan mij ook niet herinneren dat ik er één heb getekend.
De fout die ik duidelijk gemaakt heb was ervan uitgaan dat de forfait een goede inschatting was van de reële kost. Maar deze ligt, mede door de jaarafrekening, 50% hoger.
Daar is nooit goed over gecommuniceerd geweest maar dat is even goed mijn eigen fout.

chamu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2023 21:37

Ik wou gewoon nog zeggen dat de facturen vrij eenvoudig waren.
Ze kwamen ook altijd van dezelfde leveranciers en klanten.

dako
Berichten: 333

#7 , 08 mar 2023 13:44

Nogmaals, 600 aankoopfacturen en 150 Verkoopfacturen zeggen nog steeds weinig en hierover kan je vanop afstand geen sluitende conclusies trekken. Afhankelijk van de activiteit en leveranciers/klant kan één factuur 10 seconden werk zijn maar ook 10 minuten...

Je stelt dat de kost 50% hoger is dan dan de kwartaalafrekeningen = 5.100/jaar. Correct?
Want dit lijkt mij voor die hoeveelheid een relatief marktconforme prijs bij BTW kwartaalaangifte en zonder iets specifieks.

Maar even goed mogelijk dat je in een specifieke sector zit waardoor je vb maandaangiftes moet doen, of maandelijkse IC opgave? Of verkoop je onder margeregeling? Of online software waardoor je met OSS aangiftes zit,... Misschien is je boekhouding perfect in orde, maar misschien is elke factuur via de deurwaarder betaald en is het één grote puzzel om alles correct te verwerken...

Zonder de volledige boekhouding te kennen kan hier dus niemand een correct antwoord op geven, en kan dit enkel met de vorige (en eventueel huidige) accountant bekeken worden.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mar 2023 14:20

Nogmaals, 600 aankoopfacturen en 150 Verkoopfacturen zeggen nog steeds weinig en hierover kan je vanop afstand geen sluitende conclusies trekken. Afhankelijk van de activiteit en leveranciers/klant kan één factuur 10 seconden werk zijn maar ook 10 minuten...

Je stelt dat de kost 50% hoger is dan dan de kwartaalafrekeningen = 5.100/jaar. Correct?
Want dit lijkt mij voor die hoeveelheid een relatief marktconforme prijs bij BTW kwartaalaangifte en zonder iets specifieks.

Maar even goed mogelijk dat je in een specifieke sector zit waardoor je vb maandaangiftes moet doen, of maandelijkse IC opgave? Of verkoop je onder margeregeling? Of online software waardoor je met OSS aangiftes zit,... Misschien is je boekhouding perfect in orde, maar misschien is elke factuur via de deurwaarder betaald en is het één grote puzzel om alles correct te verwerken...

Zonder de volledige boekhouding te kennen kan hier dus niemand een correct antwoord op geven, en kan dit enkel met de vorige (en eventueel huidige) accountant bekeken worden.
Wat ook een onbekende factor is : TS is overgestapt naar een andere boekhouder. Wat zijn deze zijn prijsindicaties en welk opdracht inhoud. Dan is vergelijken mogelijk voor TS en misschien voor ons.

LeenW
Berichten: 12836

#9 , 08 mar 2023 14:22

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat iemand naar een goedkopere boekhouder gaat, om dan bij fiscale controle een veelvoud van het prijsverschil aan boetes te betalen. Zoals het aloude gezegde gaat: if you pay peanuts, you get monkeys.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”