Verschoonbaarheid of kwijtschelding verkrijgen bij faillissement rechtspersoon

Shana0892
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verschoonbaarheid of kwijtschelding verkrijgen bij faillissement rechtspersoon

#1 , 22 nov 2022 07:39

Beste,
Ik heb een vraag over de mogelijkheid om verschoonbaarheid of kwijtschelding aan te vragen als het niet de schuldenaar is die failliet is maar een rechtspersoon waarin hij in het verleden bestuurder was. Even de situatie schetsen::
- Mijn vriend Tom had een eenmanszaak. In 2019 startte hij samen met zijn vader Jan, een bar. Deze bar "XYZ" is een bvba. Tom staat in de statuten geregistreerd als oprichter en zowel hij als Jan staan aangeduid als bestuurders van de zaak.
- Na corona besliste Tom om niet langer in deze bar te werken en werd zijn ontslag als bestuurder opgenomen in de statuten op 01/12/2020.
- Zonder het goed te beseffen tekende Tom een borgstelling bij de bank op 18/01/2021 voor 30.000 EUR. Deze is door Tom persoonlijk getekend met vermelding van het btw nummer van zijn eenmanszaak.
- Maart 2021: Tom gaat aan de slag als loontrekkende maar blijft zelfstandig in bijberoep.
- Februari 2022: Tom stopt met zijn zelfstandigheid omdat hij hier te weinig mee doet en beëindigt dus zijn btw nummer. Het gaat hier niet om een faillissement.
- November 2022: bar XYZ gaat failliet en de bank kan aanslag maken op de borg van 30.000 EUR die door Tom werd getekend.

Volgens de advocaat van de vader, Jan, zouden we verschoonbaarheid kunnen aanvragen voor Tom zodat hij deze 30.000 EUR niet hoeft te betalen. Als ik dit even google, dan vind ik overal de informatie dat je dit kan aanvragen bij het faillissement van een natuurlijk persoon. Echter is het een bvba die in dit geval failliet is, bar XYZ. De schuldenaar, Tom, is wel een natuurlijk persoon.

Zullen we hier beroep kunnen doen op kwijtschelding?
Alvast bedankt voor uw feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 22 nov 2022 12:05

Verschoonbaarheid persoon is enkel een optie als de persoon failliet verklaard is. Als er spaargeld/onroerend goed is en/of loonbeslag mogelijk is dan wordt het betalen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”