Beginnen met 'Lege' BVBA?

DDMod
Topic Starter

Beginnen met 'Lege' BVBA?

#1 , 27 apr 2009 16:29

Beste allemaal,

Mijn echtgenote is momenteel bezig met het voorbereiden van de oprichting van een eigen zaak (winkel).
Hoogstwaarschijnlijk zal dit gebeuren onder de vennootschapsvorm BVBA.

Ik zie her en der 'lege vennootschappen' te koop staan, voor de meest uiteenlopende bedragen, maar ook bvb voor €3250.00. Iemand die hier meer informatie over heeft?
Hoe werkt dit dan precies (wetende dat er voor een BVBA €6200.00 moet worden volgestort)?
Is dit legaal?
Het gaat 'm niet zozeer over het al dan niet volstorten van het kapitaal, maar eerder over de aansprakelijkheid van de aandeelhouders.
Een aantal van deze lege vennootschappen bestaat nl langer dan 3 jaar, en ik dacht dat dan de aansprakelijkheid van de aandeelhouders verviel.
Niet dat wij iets illegaals van plan zijn, maar stel dat de winkel failliet gaat..

Kort bijkomend vraagje:
Als ik goed ben ingelicht, dan bedraagt het startkapitaal voor een BVBA €18.550, waarvan €6.200 moet worden volgestort.
Wij zullen met 2 aandeelhouders zijn (mijn echtgenote en ikzelf).
Is deze €6.200 per persoon, of in het totaal?

Alvast bedankt voor alle inlichtingen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 27 apr 2009 16:34

Sinds verleden week kan u een starters bvba oprichten in België. Voor deze vorm van bvba (die na maximaal 5 jaar dient omgevormd te worden naar een volwaardige bvba) is er geen minimum startkapitaal vastgelegd als ik me juist herinner noemde men zelfs de som van 1 euro in het journaal.

Deze link geeft meer uitleg.

DDMod
Topic Starter

#3 , 27 apr 2009 16:43

@Vandebos: Dank voor uw bericht, zeer interessant.
Wel 2 zware nadelen mbt tot eventuele winst (en het is toch de bedoeling om winst te gaan maken...).
En zoals ik zei: Het gaat me niet zozeer over het volstorten, maar wel over de aansprakelijkheid..

Reclame

Vandebos

#4 , 27 apr 2009 17:48

Uhu,

Maar:

U hoeft die starters bvba geen 5 jaar te houden. Je kan ook beduidend vroeger overstappen naar een andere bvbavorm.

Gedurende de eerste jaren is het enorm interessant om zo weinig mogelijk winst uit te keren en de opbrengsten te herinvesteren in de zaak. Denk maar aan afschrijvingen en bijkomende belastingsreducties.

Hoogstwaarschijnlijk gaat er nog één en ander veranderen aan de belastingen op winst. In dit geval heeft Unizo namelijk gelijk en zal er wel aan gesleuteld worden.

Bij lege vennootschappen altijd oppassen. Nu zijn ze wel leeg, maar wat is de handelsgeschiedenis van die vennootschappen, waar zijn er in het verleden problemen ( leningen, afbetalingen, fraude, ...) geweest die weliswaar zijn geregulariseerd maar waarvan er via het ondernemingsnummer en andere gegevens wel sporen achterblijven in uw "pedigree" en die u naar financiering en contracten in de toekomst moelijkheden kunnen opleveren die je niet had voorzien.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2009 19:19

Lege bvba werden o.a. gebruikt om de aansprakelijkheidsregels te ontlopen.
Parketten - dienst ecofin en BIB zijn daar dus altijd zwaar in geintresseerd zeker als het misloopt. Dan wordt een vlooienkam gebruikt

basejumper

#6 , 10 jul 2009 19:44

Een "lege " vennootschap opkopen om te starten is af te raden.
Indien je met ernstige leveranciers en banken werkt maken die ook hun huiswerk en zullen ze dat dikwijls merken. De achterliggende bedoeling is inderdaad de oprichtersaansprakelijkheid te ontlopen en dat weten die mogelijke toekomstige schuldeisers ook...
Als jij het risisco van je eigen zaak niet aanvaardt, waarom zouden zij dat dan wel doen?
Een startersvennootschap kan soms een oplossing zijn, maar ook daar speelt achterliggend een redenering mee : hoe geloofwaardig is het een zaak op te starten zonder middelen/kapitaal in te brengen? Bij de minste tegenslag heb je geen enkele buffer die dat kan opvangen.
Het verhaal van mogelijke winst hoeft geen beletsel te zijn. De winst is immers wat overblijft na aftrek van alle kosten - dus ook na aftrek van je eigen salaris. je mag jezelf dus wel een loon uitkeren, maar de bedoeling van de wetgever is dat een vennootschap die start zonder eigen middelen ertoe aan te zetten door winstreservatie wel een eigen vermogen op te bouwen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

DDMod
Topic Starter

#7 , 11 jul 2009 12:24

Hi all,

Bedankt voor jullie antwoorden!
Wij hebben ondertussen beslist om een 'gewone' BVBA op te starten, met een startkapitaal van iets over de 40000 €.
Het financieel plan is vrijdag binnengegaan, en zou binnen de 4 à 6 weken moeten terugkomen (wij hopen een aantrekkelijke lening te krijgen van een startersfonds).
Eigen kapitaal ligt iets boven de 10000.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”