Zakelijke lening bij persoonlijke melding nbb

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Zakelijke lening bij persoonlijke melding nbb

#1 , 16 okt 2022 13:56

Mijn vriend wil een bvba opstarten. Hij zou mij 50% van de aandelen geven en dus met 2 zaakvoerder zijn. Ikzelf zou er niet in tewerkgesteld worden. Ik heb zelf nog een negatieve melding bij de nationale bank van enkele jaren terug die nu betaald is, maar nog geen jaar geleden is en dus nog vermeld staat.
Geeft dit problemen voor als de zaak zelf een financiering wil aan gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2022 14:40

In principe staat de BV los van zijn aandeelhouders.

Waarom zou je dit willen doen als je verder niks met de zaak te maken hebt? Ga je geld investeren in ruil voor die aandelen? Waarom zou je vriend je anders de helft van de aandelen geven?

Zaakvoerder (eigenlijk bestuurder) zijn kan risico’s inhouden als het misgaat. Ik zou dit nooit doen in een zaak waar ik niet echt bij betrokken ben en kennis van heb.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 16 okt 2022 20:02

Beste

Een zaakvoerder met een actieve melding is een alarmsignaal bij elke ernstige bank. De kans is zelfs groot dat u geen rekening geopend krijgt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

saskiadp_
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2022 20:17

In principe staat de BV los van zijn aandeelhouders.

Waarom zou je dit willen doen als je verder niks met de zaak te maken hebt? Ga je geld investeren in ruil voor die aandelen? Waarom zou je vriend je anders de helft van de aandelen geven?

Zaakvoerder (eigenlijk bestuurder) zijn kan risico’s inhouden als het misgaat. Ik zou dit nooit doen in een zaak waar ik niet echt bij betrokken ben en kennis van heb.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik zal mijn partner wel helpen met administratie e.d. maar zal geen loon uit de zaak halen. Het bedrag dat we gaan investeren is door ons samen gespaard, vandaar hij me ook aandelen wil geven.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”