ontslagnemend bestuurder VZW wil verslag niet ondertekenen

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

ontslagnemend bestuurder VZW wil verslag niet ondertekenen

#1 , 08 sep 2022 14:35

Een tijd geleden heeft een bestuurslid van een lokale vzw (sportvereniging) ontslag genomen. In het kort : ze zijn niet als vrienden uit elkaar gegaan. Hij heeft per mail laten weten dat hij ontslag neemt en sedertdien wil hij niks meer met de vzw te maken hebben.

Ik heb dus de nodige documenten opgemaakt om naar de handelsrechtbank te sturen om dit ontslag te publiceren:
formulier I en II samen met het verslag van de bijzondere bestuursvergadering voor dit ontslag en de nieuwe benoeming.

In eerste instantie kreeg ik alles terug omdat er ook een copy van de identiteitskaart van de ontslagnemende en de nieuwe bestuurder bij moest.
Dus nogmaals opgestuurd.

Nu krijg ik ze opnieuw terug met de melding dat de ontslagnemende bestuurder ook het verslag van de bijzondere bestuursvergadering moet tekenen. Nu hadden enkel de huidige bestuursleden dit getekend. In het verleden had de ontslagnemende bestuurder nog nooit getekend. Ik veronderstel dan dat dit een nieuwe richtlijn is.
Probleem is nu echter dat het ontslagnemende bestuurslid niks meer met de vzw wil te maken hebben en dat hij dus ook het verslag niet wil tekenen.

De vraag is dan ook: wat nu?
Hoe kan je hem dwingen om te tekenen.

Daarnaast: wat als je dan als bestuur een bestuurslid ontslaat omdat hij gewoon nooit iets voor de vzw meer doet.
In het verleden werd in deze vzw ooit een bestuurslid ontslagen omdat hij toch nooit kwam en omdat hij met een deel van de kassa weg was. Niemand heeft dit persoon toen ook nog gehoord. Zou dan ook moeilijk geweest zijn om deze persoon te laten tekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 08 sep 2022 21:08

Stel hel alvast in kennis dat als ontslag niet in staatsblad kan verschijnen (omdat hij niet tekend) hij mij aansprakeijk blijft tot St Juttemis.

Maar is het ontslag goedgekeurd door de AV?
Lees nergens iets dat ontslagnemende nog ergens moet tekenen.


Eens lezen:
https://www.mijntipsenadvies.be/2021-11 ... EU01130301

en vsdc is de vereniging van de vzw's

https://www.vsdc.be/nl/faq/111/juridische-vragen

De wijzigingen binnen het bestuursorgaan moeten neergelegd worden ter griffie van de ondernemingsrechtbank, aangevuld worden in de KBO en per uittreksel gepubliceerd worden in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad. Alles moet gebeuren via de griffie van de ondernemingsrechtbank op geijkte formulieren.

Wanneer een bestuurder zijn ontslag geeft, is dit steeds een voortijdige opzegging van zijn mandaat. Vaak gaat een ontslag onmiddellijk in, maar dit is niet steeds het geval. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld als er onvoldoende bestuurders overblijven, wordt hij geacht zijn taak verder te zetten, volgens het "goede huisvader-principe" tot in zijn vervanging is voorzien of tot hij de mededeling krijgt dat hij bv. niet vervangen wordt maar zijn werkzaamheden overgedragen worden aan een andere bestuurder. De bestuurder zal er steeds over waken dat zijn ontslag de goede werking van de vereniging niet in het gedrang brengt. Een bestuurder kan echter niet verplicht worden onredelijk lang zijn mandaat verder uit te oefenen. Wat juist verstaan wordt onder 'redelijke termijn' blijft wel een feitenkwestie. De statuten kunnen deze problemen ondervangen.

Voor een wijziging binnen het bestuursorgaan moeten luik A en B van aanvraagformulier I ingevuld worden en luik A en C van aanvraagformulier II . Tevens moeten de akten betreffende het bestuursorgaan en eventueel bij wijziging betreffende de gemachtigden worden neergelegd. Deze akten moeten in minstens twee origineel getekende exemplaren worden ingediend op de griffie.

De nodige formulieren kunt u op de website www.vsdc.be terugvinden onder de rubriek downloads.

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#3 , 08 sep 2022 21:28

Ik heb alles teruggekregen samen met een "opmerkingenblad".
Daarop staat aangeduid dat het verslag van de algemene vergadering moet ondertekend worden door alle personen die betrokken zijn bij het ontslag/benoeming.
Daarbij staat nog manueel geschreven dat de onstagnemende bestuurder ook moet tekenen.

Bovenaan dit opmerkingenblad staat ook nog dat dit nieuwe richtlijnen zijn sedert 05/04/2022 inzake "staatsbaldfraude"

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”