schulden rekening courant

481974
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

schulden rekening courant

#1 , 08 sep 2022 07:43

Hoi
ik ben werkend vennoot in een GCV, mijn ex man stille vennoot. Elk 50 procent aandelen.
Met mijn ex is niks te ondernemen, ikzelf wil deze vennootschap en haar inhoud al lang opdoeken, maar hij houdt been stijf.
Er is nog een zware schuld in rekening courant, de vennootschap is al twee jaar niet meer actief ( zijnde in: inning van inkomsten), maar elk jaar moet er dus op deze schuld in R/C belasting betaald worden.
Kan ik als werkend vennoot de schuld in R/C opeisen? Het is een schuld aan zowel ikzelf als mijn ex man prive. Hij heeft zeer veel gelden uit de vennootschap genomen waardoor deze schuld zo is opgelopen. Het gaat ondertussen al om 85 000 euro. Er is evenwel nog een behoorlijk bedrag aanwezig in deze vennootschap.
Ik wil niks liever dan deze vennootschap te stoppen, maar mijn ex man denkt in termen van goodwill, schatting, waardebepaling aandelen,.. ik ben de enige die erin gewerkt heeft, en hij wil de koe duidelijk melken. Ik wil enkel weten of ik in mijn recht sta als ik de schulden in R/C opvraag bij de schuldenaren, zijnde dus zowel ikzelf als hij. Dan is deze schuld alvast al aangezuiverd en blijven die belastingen niet komen.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scheldebewoner
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2022 14:02

Je uitleg is niet consequent.

Langs de ene kant schrijf je "Hij heeft zeer veel gelden uit de vennootschap genomen waardoor deze schuld zo is opgelopen" en langs de andere kant "Het is een schuld aan zowel ikzelf als mijn ex man prive"

Wat is het nu? Is het in de GCV een R/C op het actief of op het passief?

Indien in het actief: dan moet je deze schuld aan je vennootschap terugbetalen. En idd, op dit bedrag wordt een wettelijke interest gerekend en daar betaal je dus belastingen op.
Indien in het passief: de vennootschap moet dit terugbetalen aan de jou en/of je ex afhankelijk van aan wie het toe te schrijven is en ook afhankelijk van jullie huwelijkscontract.

481974
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2022 11:07

hoi het is idd in het actief, overgeschreven van GCV naar priverekening van ons beiden.
ok dan weet ik voldoende en zal de schuld moeten innen bij zowel hij als bij mij.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 okt 2022 16:09

Wat mag een stille vennoot doen?
Een stille vennoot is niet betrokken bij de bedrijfsvoering en mag geen rechtshandelingen namens de onderneming uitvoeren. De stille vennoot is daarom niet privé aansprakelijk. Wel kan de stille vennoot het ingebrachte kapitaal verliezen.

Het afhalen van een RC is een daad van beheer of bestuur dat kan een stille vennoot niet bij mijn weten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”