Fouten door boekhouder - wens hun factuur weg te schrappen. Wat zijn mijn rechten

Mibou
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fouten door boekhouder - wens hun factuur weg te schrappen. Wat zijn mijn rechten

#1 , 06 sep 2022 13:50

Beste,
Door fouten en verkeerde informatie van mijn boekhouder heb ik nu een openstaand bedrag van €3600 die ik graag zou willen wegschrappen en zou daarvoor jullie hulp nodig hebben omdat ik hier mijn rechten niet ken. Om het allemaal wat duidelijker te maken heb ik hier kort samengesteld wat er allemaal foutgelopen is en zou dus graag willen weten wat mijn rechten zijn:
Ik was in de periode 2019tem 2021 zelfstandig en had een Wellness en Airbnb zaak.
In de maand Juni 2020 heb ik van mijn boekhouder volledig verkeerde informatie gekregen ivm de hinderspremie door de verplichte sluiting van mijn zaak. Met alle overtuiging hebben zij mij gezegd dat ik mijn Wellness en Airbnb zaak moest sluiten omdat ik recht had op die premie. Wat dus niet het geval was. Resultaat: zaak moeten sluiten voor niks, geen winst en geen beloofde premie van €4000 (noch het minimum).
De 2de fout heeft mij €2000 gekost aan afbetalingen wegens het krijgen van verkeerde informatie ivm de premie aanvraag in December 2020.
Voeg daarbij slordig en nonchalante werk waar ik gedurende 3 maanden heb mogen wachten op mijn financieel plan na 1 jaar vragen en wachten en als kers op de taart: het te laat indienen van mijn persoonsbelastingen bij het afsluiten van mijn dossier (+opstarten van een afbetalingsplan) waardoor ik nu een boete heb van €50 + 10% extra daarbovenop op mijn belastingen…
Ik heb natuurlijk al contact opgenomen met mijn boekhouder hierover maar het enige dat ik dan te horen krijg als ik erover klaag is: “oh ja die premies waren soep” en dat is voor mij gewoon de druppel.
In de eerste instantie zou ik dus heel graag dat openstaand bedrag “bevriezen” totdat ik juridisch hulp gekregen heb. Ik zou graag willen weten hoe ik dat kan doen, wat mijn rechten zijn en of ik op het juridisch plan klacht kan indienen tegen die persoon aangezien die verantwoordelijk is voor de schulden die ik heb?
Met zeer vriendelijke dank voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 07 sep 2022 11:39

Hoe kan u een factuur wegschrappen???

Hebt u de boekhouder al met een aangetekend schrijven (AS) bet met antwoordkaart (A/R) in gebreke gesteld?

Let wel als handelaar bent uzelf verantwoordelijk voor alle aangiften en aanvragen niet de boekhouder.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2022 18:13

Slecht geformuleerd, maar TS bedoelt om de factuur niet te betalen.

Zo goed als geen kans toe met de aangehaalde voorbeelden.

Er zijn in verband met de Coronapremies veel tegenstrijdige en verkeerde adviezen gegeven door boekhouders, sectorgroeperingen en media. Uiteindelijk neemt elke zelfstandige of zaakvoerder zelf de beslissing welk advies hij volgt.

Te laat indienen van personenbelasting zou ik graag het volledige verhaal over kennen. Dat doet een boekhouder niet zomaar per ongeluk.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”