Zelfstandige als bijberoep, financieel interessant en hoe?

sekni
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige als bijberoep, financieel interessant en hoe?

#1 , 24 aug 2022 22:06

Dag iedereen.

Ik ben net afgestudeerd als informaticus, en geraak dus verzeild in het werkleven. Ik heb een loonvoorstel gekregen van 2.250EUR bruto met nog een hoop extralegale voordelen (firmawagen, tankkaart, GSM-abbonnement, laptop, etc) wat mij wel marktconform lijkt.

Naast die vaste job zou ik in mijn vrije tijd nog graag wat bijverdiensten doen. Als ik "bij wijze van spreken" iedere maand zelf wat factuurtjes kan uitschrijven, dan is het goed voor mij.

Nu heb ik verhalen gehoord over verschillende belastingen op verschillende loonschalen etc. Dat maakt mij een beetje onzeker, stel dat ik iedere maand 300EUR zou bijverdienen als zelfstandige, dat ik niet in totaal harder belast zou worden waardoor ik even veel zou verdienen.

Daarnaast moet ik uiteraard kosten van een boekhouder gaan bijtellen, en ik weet niet wat dat zou kosten om enkele facturen per maand bij te houden en een jaarrekening te maken.

Kan iemand hier voor mij wat duidelijk in scheppen? Hoe zit het net met die loonschalen? Kan je zomaar zelfstandige als bijberoep doen, en kan dit financieel interessant zijn of net niet? Zijn er andere opties om legaal wat extra te verdienen? Wat kost een boekhouder zo ongeveer?

Hopelijk kan iemand me hier een beetje wegwijs in maken, desnoods met wat linkjes naar de juiste locatie.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2022 06:41

De personenbelasting werkt met progressieve inkomensschijven. Eenvoudig gezegd heeft elke schijf een hoger belastingtarief dan de vorige.

Het eerste stuk van je loon is een belastingvrije som, de rest gaat in de eerste schijf aan 25%. Is de eerste schijf vol, gaat de overschot in de tweede schijf aan 40%. Die vol: derde schijf…

Bijkomend loon komt dus aan de hoogste schijf die je al betaalde, maar je kan niet in totaal maar evenveel overhouden.

Er zijn wat nuances door voorheffing, jobbonus, … maar die veranderen het fundamentele principe niet.

Ik weet niet in welk IT domein je werkt, maar bedrijven gaan niet zo snel met een zelfstandige in bijberoep werken. Het is natuurlijkheid de bedoeling dat je deze activiteiten niet doet terwijl je voor je andere werkgever aan de slag zou moeten zijn. Een ander bedrijf gaat ook niet speciaal telkens ‘s avonds met je willen overleggen.

Bovendien heb je nog niet direct iets bewezen, terwijl in een consultancy rol net naar specifieke expertises wordt gezocht die een bedrijf niet zelf in huis heeft.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 25 aug 2022 09:26

Meestal staat er in uw contract ook wel het een en ander over niet te concurreren met de firma (kan vrij ver gaan) en dat u de extralegale voorwaarden niet mag gebruiken voor uw bijberoep (logisch). Goed nalezen dus.

Reclame

sekni
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2022 13:15

De personenbelasting werkt met progressieve inkomensschijven. Eenvoudig gezegd heeft elke schijf een hoger belastingtarief dan de vorige.

Het eerste stuk van je loon is een belastingvrije som, de rest gaat in de eerste schijf aan 25%. Is de eerste schijf vol, gaat de overschot in de tweede schijf aan 40%. Die vol: derde schijf…

Bijkomend loon komt dus aan de hoogste schijf die je al betaalde, maar je kan niet in totaal maar evenveel overhouden.

Er zijn wat nuances door voorheffing, jobbonus, … maar die veranderen het fundamentele principe niet.

Ik weet niet in welk IT domein je werkt, maar bedrijven gaan niet zo snel met een zelfstandige in bijberoep werken. Het is natuurlijkheid de bedoeling dat je deze activiteiten niet doet terwijl je voor je andere werkgever aan de slag zou moeten zijn. Een ander bedrijf gaat ook niet speciaal telkens ‘s avonds met je willen overleggen.

Bovendien heb je nog niet direct iets bewezen, terwijl in een consultancy rol net naar specifieke expertises wordt gezocht die een bedrijf niet zelf in huis heeft.
Ik heb al een bedrijf waar ik op zondagen wat voor bijklus. Daarnaast word ik ook wel eens gevraagd "via via" om een website voor iemand te maken ofzo.

Heb je enig idee hoeveel een boekhouder mij zou kosten? Ik begrijp dat dit waarschijnlijk van veel factoren zal afhangen, maar ik zoek er een voor de simpelste vorm.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2022 17:33

Geen idee. Heb zelf bijberoep, maar ook een bedrijfseconomische studie-achtergrond, dus ik doe dit zelf.

Misschien niet 100% fiscaal geoptimaliseerd, maar gezien de beperkte omvang met grote waarschijnlijk nog steeds voordeliger dan een boekhouder betalen.

pattyteneinderaad
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2022 20:23

Hoeveel een boekhouder kost hangt van heel veel factoren af.
Hoeveel facturen per kwartaal?
Ga je voor de btw-vrijstelling of niet.
Neem je een groot kantoor met heel wat werknemers of een kleine zelfstandige die van thuis uit werkt.
Bezorg je de gevraagde gegevens (facturen) steeds netjes wanneer gevraagd of moeten er heel wat herinneringen worden gestuurd.
Hou je zelf alles mooi bij of ben je geen 'papiermens' en komt alles wat in stukjes bij de boekhouder terecht.
Ben je tevreden als alles jaarlijks mooi in orde wordt gemaakt voor jou of wil je dat er elk kwartaal alle cijfers besproken worden.
...
Het kan je dus zo'n 150€ per jaar kosten (weinig facturen, kleine boekhouder, vrijstelling btw, ...)
Of het kan je evengoed 1000€ per jaar kosten (slordig met papieren, veel facturen, groot kantoor, regelmatig uitgebreide besprekingen, ...)

Het zijn allemaal factoren die een rol spelen in de prijs en het ene kantoor bij het andere kan dus echt wel veel verschil uitmaken.

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2022 20:57

Het kan je dus zo'n 150€ per jaar kosten (weinig facturen, kleine boekhouder, vrijstelling btw, ...)
Of het kan je evengoed 1000€ per jaar kosten (slordig met papieren, veel facturen, groot kantoor, regelmatig uitgebreide besprekingen, ...)
Akkoord dat de kostprijs sterk uiteen kan lopen op basis van de vernoemde factoren, maar 150 euro per jaar lijkt me echt niet realistisch. Zelfs in het meest optimistische geval.

pattyteneinderaad
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2022 21:16

Ik ben zelfstandig boekhoudster en heb echt wel klanten die rond de 150€ per jaar blijven. Dus het kan wel maar heel veel hangt af van alle genoemde factoren in mijn vorig bericht.

Iemand die alles op tijd en volledig bezorgt en die maar weinig facturen heeft kan onder dat bedrag blijven.
Ik heb geen personeel en werk van thuis uit wat mij heel wat kosten bespaart die ik dus niet hoef door te rekenen aan de klant.

Maar het klopt wel dat het merendeel boven dat bedrag zit.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”