Aanvraag bijberoep brandweer

BWTD
Topic Starter
Berichten: 16

Aanvraag bijberoep brandweer

#1 , 09 aug 2022 11:37

Hoi,

een vraag, kunnen jullie me hierin verder adviseren?

Situatie:
Werkzaam als beroepsbrandweerman en wil graag als bijberoep wespenverdelging opstarten.
Dit voor zowel mensen verder te helpen, als een extra bezigheid en inkomen.

Hiervoor moet volgens het brandweerstatuut een individuele afwijking aangevraagd (en toegekend) worden voor deze cumulatie van beroepsactiviteit.
Deze aanvraag zal dan door de Zoneraad (alle burgemeesters van de gemeenten die onder onze zone vallen) beslist worden (afgekeurd/goedgekeurd) hierop ben ik wachtende (eind van deze maand).

De technische commissie (adviesorgaan, met Zonecommandant & postoversten) heeft hierin al een advies gegeven van "onverenigbaar".
Nu hoop ik natuurlijk dat de Zoneraad dit advies langs zich neerligt, en een andere beslissing erover neemt.
Dit volgens mijn gemotiveerd verslag. (in het kort: goedkoper, sneller als zoals het nu loopt)

Als dit toch negatief zou beantwoord worden, wat zijn mijn verdere opties?

Ikzelf zie er 3:
-Bijberoep opstarten op m'n vrouw haar naam.
dus zou ik vallen onder "medewerkend echtgenoot" als ik dan in het bijberoep niet meer als 90 dagen per jaar help, val ik onder "toevallige helper" en ben ik niet onderwerpen aan het statuut van zelfstandige.
Ik zal dan ook geen belastbaar inkomen hebben via dit bijberoep en dan voor de brandweer "in orde" zijn, klopt dit?

-Bijberoep opstarten op m'n moeder (gepensioneerde) haar naam
Hetzelfde als bovenstaande en werken als toevallige helper?

-Beslissing van zoneraad aanvechten
Maar hier zie ik niks van terug in het statuut :)

Klopt m'n bovenstaande opzoekwerk een beetje of sla ik de bal mis?
zijn er nog andere opties?
Dankje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 09 aug 2022 11:47

Op zich lijkt het mij vrij logisch dat u als beroepsbrandweerman geen zelfstandige activiteit als wespenverdelger mag hebben, dat zet immers de deur open voor oneerlijke concurrentie of belangenconflicten. Zo mag een politieagent ook geen privébewaker zijn in bijberoep of mag een belastingcontroleur geen boekhouder zijn.

Omzeilen via een stroman gaat ook gevaarlijk zijn, dit kan gevolgen hebben voor uw hoofdberoep als men hier achter komt!

BWTD
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 09 aug 2022 11:59

Hoi,

voor oneerlijke concurrentie en belangenconflict kan ik u niet in mee volgen?

Feit is dat de brandweer de afgelopen jaren het wespenverdelgen alleen maar duurder heeft gemaakt omdat ze dit liever kwijt als rijk zijn. Gemotiveerde collega's zijn er minder en minder (1 van de hoofdredenen is dat ze een groot bedrag moeten aanrekenen voor verdelging)

Ook staat dit volledig los van de organisatie, het is niet dat ik "klanten" krijg via de brandweer.
De ervaring en kennis neem ik natuurlijk wel mee die ik heb.

In vele zone's zijn er al wespenverdelgers als bijberoep bezig, nu is dit natuurlijk een gegeven en geen vergelijking.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 09 aug 2022 12:03

Situatie: U krijgt de vraag als brandweerman om een wespennest te verdelgen. Betrokkene schrikt van de prijs en vraagt of dit nergens goedkoper kan. Standaardvoorbeeld van een belangenconflict.

BWTD
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 09 aug 2022 12:07

Situatie: U krijgt de vraag als brandweerman om een wespennest te verdelgen. Betrokkene schrikt van de prijs en vraagt of dit nergens goedkoper kan. Standaardvoorbeeld van een belangenconflict.
Situatie nu:
Dispatching neemt de telefoon op en verwijst naar de algemene wespensite (waar wespenverdelging firma's kunnen adverteren)
Ik zou niet weten waarom deze vraag aan mij wordt gesteld & ik ga ervan uit dat ik na m'n werk wel gewoon reclame kan maken of is dit dan ook belangenvermenging?

En trouwens als iemand nu verwijst naar een andere firma, zie ik daar nog niks verkeerd in. Maar dat zal mijn onervaren mening zijn.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2022 13:04

Feit is dat de brandweer de afgelopen jaren het wespenverdelgen alleen maar duurder heeft gemaakt omdat ze dit liever kwijt als rijk zijn. Gemotiveerde collega's zijn er minder en minder (1 van de hoofdredenen is dat ze een groot bedrag moeten aanrekenen voor verdelging)
Daardoor brengt het natuurlijk ook meer op voor de brandweer.

In de privé-sector zou de situatie niet anders zijn. Een bijberoep volledig verbieden kan niet (principe van vrijheid van arbeid), activiteiten verbieden die in concurrentie staan met de hoofdwerkgever mag (en gebeurt frequent).

Het belang van deze activiteiten bij de hoofdwerkgever (wespen verdelgen t.o.v. branden blussen) maakt niet uit.

Het gaat om de feitelijke situatie. Men kan uw vrouw of moeder niet verbieden dit te doen, maar als u de feitelijke werken uitvoert komt het op hetzelfde neer. Zo’n zaken komen altijd uit.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 09 aug 2022 15:59

Als brandweerman speelt u hier met vuur; mijn inziens moest u beter weten. U riskeert noch min noch meer uw job.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2022 23:11

Als dit als onverenigbaar wordt geacht met uw job als beroepsbrandweerman(= statutair) dan dient u zich hieraan te houden wil u niet disciplinair gestraft worden. Het gaat er niet om op wiens naam de activiteit staat maar wie de activiteit uitoefent. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

BWTD
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 10 aug 2022 11:37

Hoi,

dankjewel allen voor jullie reacties. :)
Dan wacht ik de beslissing van de Zoneraad af, is dit onverenigbaar dan zal ik me hierbij neerleggen....

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”