Afwijken van statutaire bepaling over oproepingstermijn?

TimP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afwijken van statutaire bepaling over oproepingstermijn?

#1 , 20 jul 2022 12:14

Hoi allemaal!

Ik zetel in de Raad van Bestuur van een vzw. Deze week hebben er zich feiten voorgedaan met een werknemer die om een reactie vragen (doch geen ontslag om dringende reden), dus we willen zo snel mogelijk samenkomen met onze RvB. Probleem is dat in onze statuten enkel staat vermeld dat de oproepingstermijn van een RvB 15 dagen bedraagt.
Is er een manier om van deze statutaire bepaling af te wijken? Stel dat we als Raad van Bestuur kunnen beslissen om vroeger samen te komen, is daar dan een gewone meerderheid voor vereist of unanimiteit (onder de bestuursleden)?

Misschien zal ik me uiteindelijk alsnog tot een advocaat/jurist moeten wenden, maar aangezien hier zoveel expertise aanwezig is, wilde ik het toch eerst even hier proberen. Hartelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ThemisLaw
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 aug 2022 14:59

Dag Tim,

Het zal ervan afhangen wat er nog in de statuten vermeld staat, waarop ik helaas geen zicht heb.

Maar algemeen genomen kan de voltallige RvB samenkomen en laten notuleren dat er wordt verzaakt aan de oproepingsformaliteiten. Hiervoor dienen wel alle bestuurders aanwezig te zijn .

Met vriendelijke groeten,

Themis

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”